13. 11. 2006

Fotky pro komerci - upravovat nebo neupravovat?

To, že základem komerčního úspěchu je mít snímky vizuálně dotažené co nejvíce na maximum (v rámci potřeb zákazníka, jeho náročnosti a peněz), je zřejmé. Jak ale vypadá rozdíl mezi tím, co fotograf nafotí, a co předává zákazníkovi? Jak vypadá rozdíl mezi fotkou, sice kvalitně vyfocenou, ale na kterou nikdo nesáhl, a mezi finálním produktem? Jak vypadají snímky, se kterými si autoři vyhrají po nafocení často víc, než při samotném focení? Z vlastní fotografické zkušenosti mohu potvrdit, že poměr časů strávených s focením a úpravami může být u někoho 10:1, u někoho 1:10. Někdo fotí tak, aby na fotky nemusel sáhnout, někdo bere fotku jako surovinu a vše dodělá ve Photoshopu. Dál bez komentářů, podívejte se na uvedené stránky a posuďte sami zdrojový a výsledný snímek.

Nad vybraným snímkem
přejeďte kurzorem, pak s ním najeďte vedle.

http://www.briandilg.com/imaging/weiss_homage.htm

http://homepage.mac.com/gapodaca/digital/blonde/blonde1.html

10 komentářů:

kombajn řekl(a)...

Nektere ty upravy jsou uz pomalu na high school, nemluve o tom, ze kdyz odhlednu od tech nejlepsich fotografu fotobanky, kteri si vydelali desitky tisic za rok (sam se pohybuji spis v radech tisicu), ne kazdy fotograf si poridi photoshop za 20000 Kc.

Pravda je, ze spousta veci ohledne spravne kompozice a retuse jde udelat i v Zoneru (sam mam koupenou verzi 8 a postacuje mi), dulezite je ale hlavne byt obcas trochu sebekriticky, nedavat do archivu vsechno a hlavne mit nejake poneti o kompozici a hledat skuliny v nabidce fotobanky.

Tady si kazdy mysli, ze kdyz si koupi digitalni fotak, tak je z nej fotograf. Tak to nefunguje. Neco jde naucit (treba aspon si srovnat horizont nebo se naucit zlaty stred) a neco clovek musi citit sam...

keramok řekl(a)...

Já vím,je to pěkné,ale nemohl by jste dát nějakou radu,či poslat link na to,JAK toho dosáhnout?! nemluvím např o retuśi,ale třeba jak dosáhnout těch barev (jak vím,tak výborné rekl. fotografie mají krásné neutrální barvy, i když to vyfotíte s dobrým světlem,tak těch pěkných neutrálních,takových "bílých" barev nedosáhnete). Nebo to je jen o zkoušení s hejbáním s křivkama,levelama,... ?
Další, to bude asi k těm retuším... jak např udělat člověka hubenějšího? aby to vypadalo reálně? Je to jenom cvik norm. retušování? díky

Anonymní řekl(a)...

Tak já patřím k těm fotografům, kteří se snaží fotit tak, aby té práce v počítači bylo co nejméňe. Je to hlavně kvůli tomu, že v poslední době fotím docela hodně a při větším množství snímků je nemožné každý z nich hodinu upravovat :-) Snažím se, aby byly v pořádku barvy a světlo, větším zásahům se většinou vyhýbám. Nedávno jsem dokonce zjistila, že někteří grafici mají raději snímky neupravené. Fotila jsem malé dítě na obálku časopisu. Věděla jsem, že se pozadí bude přebarvovat a tak jsem za dítě dala velký bílý papír, aby bylo pak jednoduché pozadí odstranit. Bohužel tam vznikly nehezké stíny a nebylo to celé bílé, takže jsem fotku dost dlouho upravovala abych získala dokonale bílé pozadí. Snímek jsem odeslala do redakce, ale zároveň jsem odeslala malý náhled na neupravenou verzi. Obratem mi přišla žádost o zaslání té původní fotografie. Grafik si přál udělat všechny úpravy sám.
Magda

kombajn řekl(a)...

Clovek nikdy nevi, jak se moc bude ta ktera fotografie upravovat. Upravim to, upravim tamto a protoze neposilam tiff (na to fakt linku nemam), pribali se k tomu trochu tech spatnych veci, protoze "ztratova komprese"...

na druhou stranu tezko si predstavit, ze nekdo koupi fotku kde neni retus kolem oci nebo kde je nejaka chyba. proc by mel nekdo kupovat neco horsiho, kdyz za stejnou cenu muze mit lepsi?

Magdin uvedeny pripad asi neni moc casty. Dokazu si predstavit, ze grafik tam chtel mit nejake stiny a pak jen upravil v nekolika krocich to původni (treba inverze, vyvazeni barev RGB, retus okolo tela). Fotobanka ale primarne neni poptavkovy server. Proste tam hodite fotky a bud se prodaji nebo ne. Za ty 3 roky jsem prodal jenom 24 fotek, ale na druhou stranu jich tam mam ani ne 450, takze to beru jako ze nejsem zadna hvezda, ale taky ze se neco z toho co tam mam prodat da.

a ted dotaz na TOMASE:
nezajima mne za kolik proda kdo fotky, ale kolik jich prodalo treba prvnich 5 fotografu, je mozne zverejni i toto?

Anonymní řekl(a)...

retušuji, retušuji a najednou koukám, dělám úplně jinou fotku. díval jsem se na pár (prodejných) fotek a je mi smutno. na co fotit když z každé podprůměrné fotky lze udělat (podle vás) umělecké dílo. fotím na černobílý film, ale věřte mi, že mám stokrát větší radost z povedené fotky než vy z vaší digitálně upravené kraviny.

Tomas Macek řekl(a)...

Anonymous said...: on prodej fotek není jen o té radosti, ale o vydělávání peněz ;) Retušujte si pro radost co se Vám líbí, pokud chcete prodávat, tak foťte a upravujte, co potřebují zákazníci...
Tomas

Anonymní řekl(a)...

anonymus said: nemyslím si, že z každé podprůměrné fotky lze udělat umělecké dílo. I fotka určená pro další zpracování v počítači musí být dobrá. A pokud není, tak je to chyba. A z úpravy digitálních snímků je možné mít stejnou radost jako z práce s negativem v černé komoře.A také je možné mít radost z toho, když se povede udělat dobrá komerční fotka která se pak objeví v kalendáři, na pohlednici nebo v reklamě. Není to žádná kravina. Já fotím pro sebe na film a do fotobank digitálně a baví mě obojí.
Magda

Lenková řekl(a)...

Je fakt, že v některých případech takto radikálními úpravami fotek vlastně vznikne úplně nové výtvarné dílo - no a proč ne, samozřejmě. Pro běžného fotografa, který fotkami hlavně ilustruje své články, jako já, je to ale příliš náročné - a přesto jsou jeho fotky v tisku použitelné. Větší problém spíš vidím v tom, že jak chodí požadavky na fotobanku, můj foťák se svými 6 megapixely na požadované velikosti prostě nestačí stejně jako skeny fotek z kinofilmu, ale nevadí. Focení mám jako doplňkovou činnost k psaní a když se nějaká fotka ujme i tady, tak budu jenom ráda.

kombajn řekl(a)...

Chapu toho cloveka, co je mu smutno z retusovani, protoze dnesni fotografie pro komercni ucely uz s fotografii nema moc spolecneho. Ze spatne fotky skvelou komercni neudela nikdo, musi to byt alespon trochu zvladnute remeslo, ale jinak ho proste chapu v tom ze je mu smutno. Nicmene je to jeho problem, komercni fotografie neni dnes o tom jak dokonale nafotim fotku. Pro reklamu a komerci se retusuje desitky let. Na druhou stranu oba dva zpusoby jsou mozne. Ja retusuju minimalne a sem tam se neco proda, takze asi tak :)

Tomas řekl(a)...

Ja si myslim, ze upravy prezentovaneho rozsahu maju zmysel iba v pripade tvorby fotografie na konkretnu zakazku. V pripade tvorby na "stock" kde apriori nemozem vediet co ktory zakaznik ocakava (ci uplne nerealny portret typu porcelanova Barbie alebo realnu zenu, ci dom s lesom alebo so psom proti oblohe) je potrebne skor sa zamerat na technicku kvalitu a tiez kompoziciu a vyber namentu v case stlacenia spuste, nemenit namet vo fotosope az takto velmi a z jednej fotky spravit naprikald desat - dom so psom, s mackou, slnecny, v burke ... atakdalej.