4. 12. 2006

Jak na poptávky po snímcích

Nedávno se mi ozval jeden fotograf, že od kohosi slyšel, že poptávky rezesíláme fiktivně, že vše je předem rozhodnuté a běžný fotograf nemá šanci uspět. Zajímá Vás jak probíhají poptávky? Můžeme si to předvést na několika z poslední doby.

Poptávka první - dům s rodinou nebo kamerovým systémem
Přišlo šest nabídek. Čtyři z nich byl dům bez rodiny a bez kamerového systému, tj. neodpovídalo poptávce. Jeden byl záběr na hotel, na kterém nebyly kamery vidět, pouze v jednom detailním záběru, na kterém ale není vidět dům. Jediný fotograf poslal dvojici před rodinným domem. Tj. jen jeden z šesti poslal nabídku, která se alespoň formálně blíží zadání (rodina by měla mít děti, že). Dům, kamerový systém, konkrétní specifikace, málo focená věc, velká šance na úspěch, pokud bude fotka kvalitní a podle požadovaného motivu.

Poptávka druhá:

> Rodinná fotografie, např. na vycházce v přírodě, u stolu, na zahradní
> párty, ve složení babička, dědeček, otec, matka a jedno nebo dvě děti.
> Snímek musí být optimisticky naladěn, dynamický, rozesmáté, šťastné tváře.
> Snímek je určen pro interní potřebu klienta do propagačního prospektu,
> velikost snímku 10x10 cm/300 DPI, náklad tiskoviny cca 2000 ks
Výsledek velice často podobný tomu co vidíte. Nevím zda si ze mě dotyční dělají srandu, nebo proč vůbec podobné snímky posílají. Většinou na to ani neodpoví.
Konkrétní zadání (tři generace), při činnosti, s MR, ... Úzce specifikovaný motiv, velká šance na úspěch, protože to nikdo nemá, a když, tak jako rodinnou, nepoužitelnou fotku.


Poptávka třetí
Přiroda (zvíře, květina, ...), krásný pestrý snímek na demonstraci kvality tisku ofsetové tiskárny. Obecná poptávka, velké spektrum vyhovujících námětů... Došlo 105 nádherných snímků. Uspěje jeden. Šance na úspěch jednoho konkrétního fotografa malá.

Poptávka čtvrtá
> Krásná fotografie kominíka na PF, s MR. Zatím došly dvě nabídky. Konkrétní profese, potřeba MR, šance každého fotografa vysoká.

Poptávka pátá
Popínavé rostliny exteriérové: 150 nádherných foto. Obecná definice, hodně fotek, šance se zmenšuje...

Z uvedeného vyplývá
1/ posílejte fotky jen pokud máte motiv, který zákazník poptává
2/ posílejte jen špičkové fotky, jinak maříte svůj a náš čas
3/ nesmí Vám to vše zabrat moc času, maximálně najít fotku, poslat náhled. Nic víc. Nemá cenu to fotit, že to třeba vyjde. Neděláme to ani my, i když bychom mohli.
4/ Čím větší je pravděpodobnost, že fotku někdo má (obecně definované snímky), tím je menší šance uspět. Naopak čím je zadání konkrétnější (třígenerační rodina...), tím se šance naprosto zvyšuje (můžete být jediní, kdo pošle kvalitní foto).

Rozum do hrsti, očí do důlků a vybírejte s rozmyslem.

Tomáš

Žádné komentáře: