10. 11. 2006

První příspěvek blogu

Založili jsme ho, aby se fotografové dozvěděli více informací o prodeji fotek obecně, o možnosti prodeje právě jejich snímků, o chybách i příležitostech, o úskalích i úspěších, které na autory mohou čekat. Část příspěvků budeme psát právě pro tento blog, část bude přebírána z Dobrých zpráv, mailového občasníku pro fotografy, z materiálů psaných pro časopisy, a z komunikace s fotorgrafy i zákazníky.

21 komentářů:

Anonymní řekl(a)...

Tak jsem zvědav, jak se to tady "rozjede" :-)
Alles gute! :-)

Pavel Kosek řekl(a)...

Nejčastější připomínka kterou slyším u kolegů fotografů na adresu fotobanky je ta, že by aditor měl vyřazovat více nicneříkajících a nekvalitních fotek.Pavel Kosek

Jaro řekl(a)...

Je to tu naozaj výborné!!!
Mnoho užitočných a zaujímavých
link-ov! Teším sa. Zdraví HotShot

Ela řekl(a)...

Díky za blog! ;)

Ela řekl(a)...

Díky za blog! Dobrý nápad. ;)

Anonymní řekl(a)...

to jaro: ak chces naozaj vela zaujimavych a uzitocnych linkov, tak sa pozri na www.hladacik.sk ;-)

Anonymní řekl(a)...

Ahojky lidi. Já s prodejem přes fotobanku končím . Zjistil jsem - že se mi to nevyplácí . Ani finančně a ani časově. Finanční odměna není adekvátní vynaloženému úsilí , financím , fototechnice ani času .. Tož - mějte se tu fajn .. Martin.

Tomas Macek řekl(a)...

Martine, pokud se Vam to nevyplaci, nedivim se. Vzdy je to o nakladech (casovych, protoze techniku mate porizenou tak jako tak) a vydelku. Pokud neodpovidaji, nema to cenu. Je to o vyberu temat, o vyberu fotek, o rychlosti popisovani (jeden clovek popisuje fotku pul dne, pak mu to pripada casove narocny ;) ), o mnozstvi fotek. Pokud neco z toho neni splneno, neda se na prodeji zbohatnout. Ale to plati nejen u nas, ale v libovolne fotobance. Preji uspech v zivote i pro foceni, Tomas

Anonymní řekl(a)...

Pro : Tomáš Macek . Přeji krásný den. No - já osobně to vidím trochu jinak . Mnoho let jsem studoval fotografii - jak autodidakticky tak třeba na škole. Jsem vyučený fotograf - pak škola výtvarné fotografie - pak Institut výtvarné fotografie - pak Opavská universita obor fotografie no a nesmím zapomenout na FAMU. Fotím ovšem celou tu dobu klasikou. ( kinofilm , 6x6 , 6x9 , 13x18cm ). Diapozitivů na zakázku prodávám poměrně dost. A celkem fajn mně to živí . Ale kupovat novou techniku(digitální) a k tomu počítač a k tomu programy a k tomu sw a k tomu....... To se nemůže vyplatit. Navíc - považuji se za fotografa a nee za počítačového odborníka - nebo grafika ! Martin. :-)

Tomas Macek řekl(a)...

Martine, jasně, pokud by to pro Vás znamenalo investici do nové techniky, ... pak chápu. Navíc je focení pro fotobanky jiné než focení na zakázku, mnoho fotografů co fotí pro fotobanky by jako zakázkový fotograf pohořelo, a naopak. Focení pro fotobanky je o výběru témat, stylu focení co se líbí většině, atd. Focení na zakázku je naopak hodně individuální záležitost. Můžeme to probrat někdy začátkem přístího roku, uděláme nějaké setkání fotografl fotobanky v Praze (Šumava byla pro dost lidí daleko).

Anonymní řekl(a)...

Pro : Tomáš Macek . Ano , máte pravdu. Je to taky o výběru témat. Mám v ateliéru stovky a stovky kvalitních diapozitivů . Ale ještě nikdy mi nepřišel požadavek na obrázek - který bych měl v archívu ! Například - poptávka plačící muž . :-) Nikdy jsem nic takového nefotil - ani neměl potřebu fotit . A - ptal jsem se mnoha dalších fotografů , i velkých profíků - ale ani oni nic takového neměli - protože nikdy nic takového nepotřebovali . A taky třeba - stanovení ceny : Jestli že vyfotím např. modelku u moře - nemůžu takový diák prodat třeba za 3000 . Spočítejte si - kolik stojí doprava tam a zpět pro dvě osoby + ubytování pro dvě osoby + strava pro dvě osoby + diáky + zpracování diáků + honorář pro modelku .... A to mluvím o nákladech. Co třeba nějaký malý zisk k tomu ?? :-) Martin

Anonymní řekl(a)...

Můžu dodávat do fotobanky i diapozitivy?? kinofilm ?? 6x7 , 6x9 ?? Nebo jenom obrázky z digitálu ?? Ivan .

Tomas Macek řekl(a)...

Ivane, můžete posílat jakákoli zdigitalizivaná data. Středoformáty jsou prodávány za vyšší ceny, protože tak velké formáty digitálové běžně nemají ;)
Tom

Anonymní řekl(a)...

Ale - jak je mám zdigitalizovat?? Jsem fotograf , nee grafik. Nemám skener. Nemám počítač .. Nemám praxi. Nemám zkušenosti s diditalizací .... Mám jen stovky originálních diáků ..... Ivan .

Tomas Macek řekl(a)...

Ivan: Ivane, pro profesi fotografa prodávajícího přes fotobanky je dnes nezbytné umět nejen fotografovat, ale taky fotky dostat do počítače, upravit, poslat do nějaké fotobanky a popsat. Bez toho se prodává těžko, nejlépe pak s pomocí někoho, kdo to umí. Někdy to řeší za fotogafy manželky, děti, ... je to na nich.
Tomáš

Anonymní řekl(a)...

No - jak říkám .. Jsem profesionální fotograf. Umím fotit , vyvolávat filmy , pracovat v ateliéru , namíchat si vývojku , nasvítit objekty ve studiu , retušovat fotografie a pod. A kromně toho že nemám počítač - nemám ani děti a ani manželku. Budu tedy i nadále prodávat originální diapozitivy - ne však přes fotobanku . :-) S přáním krásného dne Ivan .

Tomáš Ježek řekl(a)...

Mám jednu přípomínku ohledně fotografického serveru Photopost, který byl několikrát v různých zprávách (a zde je i linkem) doporučován ke komentování forografií: tento server D. Zachovala velmi dobře znám, jsem tak registrován od roku 2001 a hodně mi pomohl ke zlepšení a výměně názorů. Ale jak čtu, zcela logická kritéria pro prodej a úspešnost snímků na Fotobance, mi připadá, že na Photopostu se hodnotí přece jen podle jiných kritérií, odlišných od Fotobanky. Převládá tam umělecká stránka, někteří tam hledají chybu za každou cenu, jiní dávají bezdůvodně, "jen tak" body, atd. Fotografie s vysokým bodovým hodnocením na Photopostu jsem na Fotobance neprodal a naopak jsem prodal asi dvě s mnohem nižším hodnocením... Zkrákta mi připadá, že Photopost má vlastní "nepsaná" pravidla, někdy dost odlišná od psaných pravidel Fotobanky.
Díky za případné reakce...Tomáš Ježek

Tomas Macek řekl(a)...

Tomáši, musel by jste porovant dvě fotky na stejné téma, se stejným obsahem, které dáte na photopost a budou jedna ošklivá, jedna krásná. Kompozice, světlo, úpravy. Pak když budou ve fotobance vedle sebe, můžete porovnat, kterou si vybere. Zákazník často pokud nenajde co hledá (pokud možno rychle), jde jinam. Pokud už jinde byl a nenašel taky, vezme často za vděk tím co mu nabídnete, i když si myslíte, že to není tak dobré. Důležitý je námět - musí opovídat představě zákazníka. Pak jeho zpracování. Příkladem může být nedávno poptávaná třígenerační rodina. Zákazník nedostal žádnou pořádnou třígenerační, poptával na jiných fotobankách. Nenašel, opět poptával u nás, udělali jsme druhé, zpřesněné kolo poptávky. Uvidíme co vybere.

che řekl(a)...

Tomáš Ježek> Ode mně si kdosi koupil sanitku vycvaknutou na ulici, místo kočky, se kterou jsem si opravdu dost vyhrál a na ni pyšný. Hádám že to bylo proto, že potřeboval sanitku, nikoli proto že by fotky hodnotil podle nějakých speciálních kritérií upřednostňujících bez rozmyslu nacvakané věci.

Tomas Macek řekl(a)...

> Che: jasne. Zákazník potřebuje to co hledá. Pokud najde, pak rozhoduje, zda mu to vyhovuje po obrazové stránce. Pokud ano, rozhoduje se co z nabídky vybere a za kolik. Pokud ne, nebo pokud je cena moc vysoká, jde jinam. Pokud by tam byla sanitka od 20 fotografů, v úhlu a prostředí co potřebovali, perfektně vymazlená, prodal někdo jiný. Zkuste se třeba podívat na labuť:
http://www.fotobanka.cz/main.php?query=labu%BB&in%5B%5D=name&in%5B%5D=key&x=0&y=0
a zhodnoťte šanci lidí co je posílají...
Tomáš

che řekl(a)...

Jsou malé, o tom žádná. V té souvislosti: přijde mi jako dobrý nápad se před nahráním podívat, co už ve Fotobance s daným motivem je. Jednak tím zjistím, jestli má vůbec smysl fotku nahrávat, ale také z nalezených snímků mohu opsat relevantní klíčová slova, která by mě jinak nenapadla.