10. 11. 2006

Zajímavosti prodejů fotografií

Pro povzbuzení fotografů, kteří mají pochybnosti o tom, zda jsou schopni úspěšně prodávat své snímky, jsem vybral několik informací ze statistik FotoBanka.cz.

Počet prodávajících fotografů v r.:
2004 - 460
2005 - 632
2006 - 636 za prvních 8 měsíců, odhad na rok 2006 je přes 1000 prodávajících fotografů. Ostatní, ač zaregistrovaní, neprodávají z několika důvodů. Nemají ve fotobanka.cz dostatek fotek, nemají pro zákazníky zajímavá témata, nemají pro zákazníky zajímavou kvalitu, špatně popisují snímky, atd.

Nejúspěšnější fotograf roku:
2004 prodal snímky za 75 000 kc
2005 prodal snímky za 148 000 Kč
2006 za 1 - 8 měsíc prodal snímky za 147 000 Kč

Nejúspěšnější fotograf roku 2004 se v roce 2005 umístil na 2. místě, a letos je na místě 4. Důvodem je, že fotky dal do fotobanky jednorázově a od té doby žádné nepřidával. Podobně je na tom fotograf, který byl v roce 2004 na 3. místě, vloni na 6. místě a letos je až na 8. místě. Pokud si představíte, že nejlepší fotografové mají tržby v desítkách až stovkách tisíc korun ročně, každý takovýto propad znamená ztrátu zisku (po odečtení naší odměny) v mnoha a mnoha desítkách tisíc korun. Přitom stačí relativně málo - vybrat snímky a popsat je, nebo si je nechat za pár korun snímek popsat od někoho, kdo to umí rychle. Dost fotografů fotí, upravuje, a fotky jim popisují brigádníci, třeba za 50 Kč / hod. Udělají kolem 20 - 60 fotek za hodinu, tak je jedna popsána přijde na 1 - 3 Kč. Při popisu 1000 fotek to je 1000 - 3000 Kč a mají to v prodejích za měsíc či dva zpátky. Taková investice je více než výdělečná... pokud má fotograf dobrá témata a snímky.

Naopak fotograf, který se precizně věnuje výběru témat, která fotí, přípravě focení - míst, věci a lidí, perfektně fotografuje a snímky si nechává popisovat, aby neztrácel čas, byl v roce 2004 na 67. místě podle prodejů, v roce 2006 je už v první desítce prodejů. Důvod? Řídí se poptávkou po snímcích, tematicky umisťuje snímky co se prodávají, a ne co ho napadne a co se mu pouze líbí, a především jsou jeho snímky profesionálně produkované, nafocené a upravené. Samozřejmě, a to už tušíte, má za dva roky umístěno mnoho tisíc fotografií.

Pro úspěšný růst vašeho prodeje fotografií nestačí fotit průměrné fotky. Aby byl růst prodejů opravdu výrazný, musíte splnit tři podmínky, stejně jako autor zmíněný v minulém odstavci:

1/ mít opravdu dobré fotky. Fotky musí být lepší než ostatní, pokud ostatní nabízejí to samé co Vy. Nebo mít ve fotobance témata a tím snímky, které ostatní nemají. Velkou mýlkou fotografů je, že uspějí cenou za obyčejné nebo ošklivé fotky. Neuspějí. Stejně jako si v obchodě nevezmete k jídlu plesnivý chleba ani zadarmo, často si koupíte obyč rohlík za 1,50 nebo 2 Kč. Ale také jste ochotni si připlatit a zaplatíte za rohlík i 5 Kč nebo 10 Kč, pokud se Vám skutečně líbí a mátena něj chuť. A reklama je o té chuti, zákazník, co vybírá fotky, kupuje podle toho, co se mu líbí nejvíc, a je ochoten zaplatit vyšší cenu, protože vybere to, co považuje za nejlepší, aby měl hezkou reklamu a hodně prodával, nebo aby měl pěkné ilustrační snímky u článku a čtenářům se článek líbil. Rozhodnutí, zda budete fotit fotky na úrovni rohlíků za 2 Kč nebo za 10 Kč je jen na Vás.

2/ zlepšovat se ve výběru prodejných témat - nabízet co zákazníci chtějí, co se prodává, ne co se Vám líbí, ne co se Vám hodí, ne co Vám zbyde. A potom zjistíte, co z prodejných témat Vám jde prodávat lépe, co hůř, (podle toho jak se Vámi zpracované konkrétní téma líbí zákazníkům)

3/ průběžně přidávat nové snímky. Nestačí mít padesát fotek, nestačí mít sto fotek, aby jste dosahovali pravidelných příjmů. Na to je potřeba měsíčně přidávat desítky či stovky fotek, splňujících předchozí body.

Všichni nejúspěšnější fotografové do 20 místa podle prodejů jsou fotografy s profesionálně odvedenou práci, ne prázdninoví či sváteční fotografové, už vůbec ne úplní začátečníci. Fotografií se věnují jako svému povolání, nebo dlouhodobému koníčku, vědí co fotit, jak to fotit, počkají si na správný moment, vyhlédnou nejlepší záběr, hodiny čekají na optimální světlo, a jsou schopni vyfocené snímky perfektně zpracovat.
Společné mají:

- dobrý výběr námětu - každý fotí trochu jiná témata, někdo inscenované snímky lidí, někdo památky, někdo přírodu a turistické lokality, někdo architekturu, místa a města

- perfektní nápady co s náměty (místo záběru, kompozice, domyšlené světlo, scéna s lidmi, oblečení, líčení, výběr a aranžování věci na scénu, ...)

- kvalitní postprodukce fotografií, tj. zpracování v grafickém editorů (křivky, saturace, výřezy, ...) a trikové montáže

- snímky fotí už za účelem prodeje, ne náhodně, a tím pádem volí optimální kompozici a záběr

- vědí co nabízejí a mají to perfektně zpracované

- většinou mají nad 1 000 umístěných snímku, ti s prodejem nad 50 000 Kč za rok mají nad 3 000 fotografií

- díky kvalitním snímkům mají od nás automatické schvalování fotografií a jejich snímky jsou vidět ihned a nečekají na editora

- používají většinou pro popis OFF LINE klienta, se kterým jde popis rychleji, snímky si nechávají popsat, věnují se focení.

- nenasazují zbytečně nízké ceny

- díky množství prodejů jim peníze chodí jednou až dvakrát měsíčně (výplaty snímku jsou kumulovaný po určitě období a pak vypláceny najednou, někteří fotografové mají na jednom vyúčtování třeba 5, 10, 15 fotek)

Pokračování příště.

Tomáš Macek

13 komentářů:

Anonymní řekl(a)...

zkušební příspěvek

Fotofucher řekl(a)...

Tak nejsem bohužel první komentátor, nicméně mě hřeje pěkné druhé místo.

Ohledně možnosti prodeje mohu podopořit tvrzení, že publikovat zde je užitečné. I jakožto v podstatě totální amatér - věčný začátečník - v současnosti zde s cca jen 40 zveřejněnými foto které prošly krutou autocenzurou jsem letos 2 kousky tady udal. Hodně mě to potěšilo, jelikož já to tady beru pro sebe hlavně jako test, zda jsem vůbec schopen něco nafotit tak, aby to bylo profesionalně použitelné.

Tak zdar a sílu.

Anonymní řekl(a)...

Kde to žije, tam je Mattoni.
No a tady evidentně zatím není :) Ale snad se to časem rozjede, držim palce ;o) Jiří Částka

Anonymní řekl(a)...

No to s mi libi konečně aspoň něco tedy čekal bych také nějakou diskuzi pro přispivatele ... já osobně preferuji spíše zahraniční fotobanky najdu tady k tomu něco ? JONNYSEK

Tomas Macek řekl(a)...

Jonnysek: Diskuse může zatím probíhat pod konkrétními články. Zda uděláme diskusní forum - možná. Blog je zaměřen na české prostředí a prodeje přes fotobanka.cz.

kombajn řekl(a)...

Myslim, ze tento blog je dalsim z mnoha kroku, ktery dokazuje, ze se fotobanka o sve fotografy stara a ze tech 50% z prodeje ma sve ospravedlneni...

Jinak nevim zda se tak deje, ale myslim, ze obcas by neuskodilo zrevidovat archiv a neco pripadne odstranit.

A posledni vec. Jak to vypada s novou verzi fotobanky, o ktere se mluví uz minimalne 2 roky?

Anonymní řekl(a)...

české prostředí ????? A - proč je to tady všechno v angličtině ???? :-( Nejsme v česku ??
David

Tomas Macek řekl(a)...

kombajn: my mame jen 40 %, tech necelych 10 % jde stat jako 19 % DPH z nasich 40 %, ktere musime uctovat.
Odstranovani - Sarka maze asi 5 % fotek, snazim se aby byla prisnejsi. Archiv jeste k tomu projizdime namatkove a mazeme co proklouzlo. Je to jen otazka nastaveni miry. Mezinarodni fotobanka - mam tezkou hlavu, model ktery jsme postavili, je prilis rozsahly (unikatni funkce,...) a prace jsou jeste nadloho. Zvazujeme jen preklopit stavajici fotbanku.

David - české prostředí - nemyslím že je to o tom, v jakém jazyce je pár tlačítek.

Anonymní řekl(a)...

Kristova noho - jak to tady funguje ???? Proč je to v jazyce anglickém ????? Iveta.

Anonymní řekl(a)...

české prostředí - asi nejde o pár tlačítek - ale o tom že kdo neumí anglicky - vůbec neví o čem se tam píše - co se má nastavit a jak se to má nastavit !! A - hlavně - co je u těch tlačítek napsáno !!!
David.

Anonymní řekl(a)...

Forum pro fotografy by se určitě hodilo. Fotografování pro fotobanky je velmi odlišné od focení pro sebe a pokud se amatér rozhodne vyzkoušet komerční fotografii, musí se hodně učit. Pokud by měl možnost se ptát na zkušenosti ostatních, určitě by to bylo prospěšné.
Magda

Tomas Macek řekl(a)...

All: anglicke texty, ... co půjde, postupně upravím. Blogger.com jsem zvolil pro rychlé a snadné funkce přidávání textů a fotek pomocí nástrojů, které Google integroval. Nemít je, nebyl by na jiné přidávání čas.

Tom

Anonymní řekl(a)...

Bylo by dobré přidat statistiku prodejnosti za jednotlive kategorie, tak by všichni věděli co se prodává, nejen profesionální fotografové.