7. 1. 2007

Převládající motivy poptávaných a prodaných snímků

Přesto, že jak uvádíme v záhlaví blogu, anonymní příspěvky nepublikujeme, budu touto formou na jeden anonymní příspěvek reagovat. Byl ve smyslu, že početní zastoupení motivů, které Vám uvádíme jako nejžádanější, neodpovídá motivům skutečně prodaných snímků, které máte možnost vidět v zasílaných přehledech. Takže znovu pro ty, kteří vysvětelní nečetli v Dobrých zprávách. Proč tomu tak je? Důvodů je víc, uvedu dva hlavní.

1/ Kvalitních inscenovaných snímků lidí máme nepoměrně méně, než snímků přírody, lokalit, architektury. Karlův most v zimě - 203, žena a stress - 43. Labuť - 1040, kominík - 17. Atd. Pak je pochopitelné, co u nás lidé hledají, úspěšně najdou a koupí.

2/ Jak u lokalit tak u inscenovaných snímků záleží na světle, na kompozici, expozici, atd. Ale u fotek lidí (předmětů) záleží na mnoha víc faktorech. Na tom, jak vypadá model (předmět), jak je nalíčen (upraven), jak oblečen (naaranžován), jaké má rekvizity (zda je předmět sám či ve skupině), jaké má gesta, jak se tváří (zda je orosen, zaprášen, či jinak dotvořen) a v jakém prostředí a v jaké souvislosti je focen. To vše hraje zásadní roli. Takže trefit se do potřeb zákazníka, který hledá fotku Pražského hradu, je asi 100x snažší, než se trefit do potřeb zákazníka, hledajícího inscenovanou fotku člověka (předmětu). Konkrétní příklad z poslední doby: zákazník poptával fotku Petřína, focenou z nábřeží, ne zimní motiv. Takové snímky fotí tisíce lidí (ponechávám stranou formát, který zákazník poptával), takže není problém podobých snímků sehnat skutečně mnoho, a zákazník si jistě vybere. Na druhou stranu na poptávku hezkého kominíka jsme dostali jen několik snímků, na manažerku se vztyčenou rukou, aby v ní mohla držet tác, opět jen několik, fotek aloe vera, jak z ní vytéká šťáva, žádnou. Je to dáno obrovskou variabilitou poptávaných motivů, kdy pokud má zákazník konkrétní představu, se nakonec často rozhodne pro zakázkové focení, protože přesně poptávaný motiv nesežene (nebo ne za cenu, kterou akceptuje). U těchto foek vyhrává ten, kdo nejen fotí, ale i přemýšlí. A to před focením, o tom, koho a co, jak, proč, kdy, odkud, s kým a s čím, v čem, ... bude fotit. A pokud se trefí do poptávaných motivů, prodává mnohem víc, než fotografové labutí, stromů, kamenů, květin, atd.

Nicméně autoři, kteří nabízejí a prodávají své "inscenované" snímky (a jsou to i inscenované snímky architektury, kdy dolaďují prostředí, čekají dny na správné světlo, na čas bez turistů, na sorávné mraky, slunce, mlhu, velké vločky, atd.) vědí, proč dělají to co dělají. A my to pak vidíme v jejich prodejích. Nicméně těchto autorů, kteří se skutečně naplno výběru motivů, přípravě, "stock fotografování" a dalšímu zpravování fotografií naplno věnují, je u nás prostě dosud mnohem méně, než autorů, kteří fotí co kolem sebe vídí a snaží se to nabídnout.

Čekám že se ozve i autor příspěvku, který mě k tomuto článečku přiměl :)

Tomáš Macek

7 komentářů:

fotozona řekl(a)...

Tak na okraj - prozradíte, kolik u té poptávky Petřína přišlo fotek, které OPRAVDU odpovídaly technické specifikaci zákazníka, tedy 16mpix nebo špičkový scan dia??
Docela by mě to zajímalo - je to už několikátá podobná poptávka s podobnými nároky, které asi splní poměrně málokdo. Tato informace má samozřejmě dost zásadní vliv na případné úvahy o vhodném technickém vybavení - má cenu víc zvažovat opravdu highend techniku anebo je to spíš výjimečná poptávka, která navíc ve finále není braná až tak vážně?

Mimochodem řečeno bych si docela rád nechal ukázat výstup z dia, skenovaný na relativně normálním scanneru (nikoli na bubnu), který je znatelně lepší (pokud vůbec) než dobře posprocesovaný výstup z 8mpix profi DSLR s interpolací, ale to jen tak na okraj k tomu zadání :-))

Tomas Macek řekl(a)...

Fotozona: přišly dvě nabídky. Jedna scan z 6x7 dia, technika druhé zatím neznámá, budu zjiťovat.

Specializace může být výhodná, ať se jedná o specializaci na konkrétní motiv, nebo na fotky focené technikou, kterou má málokdo.
To, že posíláme poptávky na velké formáty znamená, že je zákazníci nemohou sehnat.

Otázkou je, zda se trefíte do poptávaných motivů. Většinou to znamená roky a roky práce, nafotit takový archiv. A za pět let bude stát 16 Mpix foťák zlomek dnešní ceny. Ale pokud budete mít na velký formát i jiné komeční zakázky, může se to vyplatit.

Tomas Macek řekl(a)...

Fotozona: zapoměl jsem - co je normální scanner? Profi bubny stály miliony, profi CCD scannery stovky tisíc... Dnes je to o něco méně.

fotozona řekl(a)...

Normálním scannerem míním (pro kinofilm) řekněme lepší amatérskou třídu tak do úrovně Nikonu LS-50 - testoval jsem, velmi slušná kvalita, ale přece jen rozdíl proti tomu, co ze stejného diáku dostali na nějakém bubnovém scanneru, byl opravdu hodně patrný.

Každopádně ale děkuji za konkrétní odpověď, debatu o cenách a podobně bych pod tímto článkem asi dál nerozvíjel, to už je jiné (byť zajímavé) téma.

honzad řekl(a)...

Dobrý den,
občas se vyskytne poptávka po velkém rozměru, např. jako teď - Hradčany. Prakticky vždy je uvedeno, že je požadován "scan dia". Opravdu zákazník vyžaduje výhradně diapozitiv nebo lze nabízet i scan negativu? Co se týče velikosti - scan na formát A1 je relativně drahá záležitost. Pospíchá to vždy natolik, že není možné nabídnout to co je k dispozici s tím, že lze nechat přescannovat na požadovaný rozměr? Díky z aodpověď.

Tomáš Macek řekl(a)...

Honzad: staci poslat nahledy jake mate, uvedte ze pozadovany format je potreba nascannovat. Pokud scan zaridite Vy, zahrnte cenu scanu co fotky, pokud ne, a budete nam dodavat dia, napiste abychom se dohodli, cenu scanu zakaznikovi pripocteme.

Tomáš Macek řekl(a)...

Honzad: ad dia - mohou to byt i negativy, ale bacha na zrno. Tom