30. 1. 2007

Poraďte fotografům

Ať stále nepíši to samé já, zkuste Vy přispět svým názorem na to, co posílají někteří fotografové jako nabídku na poptávku:


Specifikace
Matka + dítě s následující specifikací:
POUZE v těsném kontaktu
POUZE pohled do objektivu nebo tesne vedle nej POUZE moderní oblečení, líčení, účes.
Věk matky: aby vypadala na 27 - 34 let (skutečný věk může být i mírně vyšší či nižši)
Věk dítěte: cca 4 - 6 let - ne miminka, ne starší.
NUTNÉ POŽADAVKY PRO FOTO
- velikost A4 / 300 DPI - tj. digi min. 8 Mpix (cca 3500 x 2500 pix), nebo profi scan kinofilm.
- pouze profi kvalitní snímky (světlo, kompozice)
- pouze INSCENOVANÉ snímky. Žádná reportáž ani dokument.

Užití - titulka časopisu. Výše uvedené snímky jsou ukázkami požadovaných foto.



A co nám přišlo? Nechávám to bez komentáře a pro Vaše posouzení... Podělte se sami s fotografy o svůj názor, jak mají vypadat profesionální snímky na titulní stranu časopisu.

Tomáš Macek

15 komentářů:

Anonymní řekl(a)...

můj názor je, že jaké jste akceptovali "dodavatele", takové vám budou chodit fotky.. je-li to veřejnost bez omezení, čemu se tedy divit – nedostatek soudnosti je dosti častý problém..

podle mně to chce tvrdší podmínky pro akceptování fotek.. ač u vás prodávám, sám někdy fotky z fotobank nakupuju, ale abych pravdu řek, tak na fotobanku.cz chodím dost nerad pro kolísavou kvalitu fotek – hlavně co se týče obsahu, ale hlídání kvality je taky nepříjemné..

petr

Tomáš Macek řekl(a)...

Petr: tento příspěvek byl o poptávkách a pouze ukazoval nesoudnost fotografů. Proto je tu síto editor, ať u poptávek, nebo u importů do online fotobanky. Chtěl jsem jen ukázat, co na tom sítu uvázne. Takové fotky co zde vidíte od nás zákazník neuvidí, a autoři jejich posíláním jen marní čas. Podobné snímky nepovolujeme ani ve fotobace, jdou okamžitě na DELETE a autorovi projedeme celou galerii, zda nám nějaké podobné hrůzy v jeho produkci neutekly. Nároky stupňujeme, jsou fotografové, kterým mažeme 95 % toho co pošlou ;) Pak se diví, že na schválení fotek čekají třeba tři měsíce. Když někdo pošle 1000 nepoužitelných fotek, my mu napíšeme připomínky a co má smazat, on na to nereaguje nebo se dohaduje, tak mu tam visí, dokud jich 950 nesmažeme a zbylých 50 aktivujeme.

Kvalita fotografická i technická se dlouhodobě zlepšuje, je to vidět jak z reakcí zákazníků, tak hlavně z tržeb. Ale máte pravdu, že promazat ještě kolem 20 % fotek tak by se nic nestalo ;)

Technická kvalita - díky foťákům užnení potřeba se bát špatných scannů, to byl největší problém. Spíš lidi fotky neupravují, ale to je vidět na první pohled, takže opět kouzelné tlačítko DELETE...

Tomáš

Magda K řekl(a)...

Tyhle fotky se na obálku časopisu opravdu nehodí. Všimla jsem si ale, že se na všech vyskytují stejné chyby a ty není těžké odstranit. Stačí se jen na focení líp připravit a všechno si předem promyslet. Fotky na obálku totiž není možné fotit jako momentky jen tak doma. Nutností je pečlivá příprava.

-rozmyslete si, jaký snímek chcete vyfotit - některé snímky se hodí víc na letní čísla časopisu a některé na zimní nebo podzimní

-až se rozhodnete jak má fotka vypadat, tak velmi pečlivě vyberte oblečení a doplňky. Dejte pozor na výběr barev, všechno musí dohromady ladit. Důležitý je také vhodný účes a líčení.

-dítě asi líčit nebudete, nezapomeňte je ale důkladně prohlédnout a umýt :-) Může vám to připadat jako hloupost, ale nedávno jsem fotila miminko na obálku a kvůli nedostatečné kontrole před focením jsme museli celé focení později opakovat

-obálka se používá jako upoutávka na časopis – pamatujte na to při kompozici snímku. Na obálku se musí kromě vašich modelů vejít také název časopisu a spousta dalších informací

-některé časopisy mívají jednobarevné pozadí které připravují jejich grafici. V takových případech se jim hodí portréty pořízené v ateliéru na jednoduchém (jednobarevném) pozadí. Je pak pro ně jednodušší pozadí odstranit a přebarvit nebo jinak upravit podle potřeby

-pokud fotíte v přirozeném prostředí, tak vyberte vždy prostředí které se hodí k vašemu snímku. Kyž má vaše modelka svetr, čepici a šálu, tak asi není nejlepší vybrat na pozadí rozkvetlou louku :-) Pozadí nesmí snímek narušovat

-pokud budtete fotit s někým, kdo nemá s aranžovanými snímky žádnou zkušenost, tak se vám nejspíš nepodaří hned na první pokus vytvořit perfektní portréty. Některým lidem může trvat i delší dobu, než se začnou cítit před objektivem v pohodě a přirozeně.

-dejte pozor na světlo, správnou expozici, správné zaostření a vhodnou hloubku ostrosti

-na obálky časopisů jsou použitelné pouze velké fotky (většinou A4). Potřebujete mít vhodnou techniku, obyčejný kompakt na tento námět nestačí. Nejlepší je myslím zrcadlovka s kvalitním objektivem.

Tohle je pár mých postřehů a zkušeností. Fotky na obálku jsem ale začala dělat teprve nedávno, takže se zatím také učím.

che řekl(a)...

Zejména je-li za foceným člověkem nebo skupinkou jednobarevné pozadí (typicky stěna), není dobrý nápad používat přímý blesk. Černé okraje které vytváří jsou dobře vidět na snímku vpravo nahoře z "došlých".

Efekty různých variant bleskového světla velmi pěkně ukazuje článek na fotografovani.cz.

Anonymní řekl(a)...

K tomuto tematu jen mala pripominka, protoze mnohe bylo receno. Nedostatek soudnosti je hlavni problem, ale obcas mi pripada, ze i termin dodani je problem. Tak casto je termin zaslani obden, max. dva dny. Chapu, ze fotograf by mel byt vzdy pripraven, ale obcas jen sehnat misto a modelku znamena nekolik dni. Ty terminy jsou vetsinou tak kratke, ze se obcas nedivim, ze prijde malo nahledu. Chapu, ze klient nechce moc cekat, ale myslim, ze by vice casu mohlo byt i k jeho dobru. Jitka

Tomáš Macek řekl(a)...

>Jitka: Jitko, ona to není poptávka focení, ale poptávka hotových fotek, tzv. stock fotografií. Kdo to má v šuplíku, vytáhne, pošle náhled. Nemá to cenu fotit, pravděpodobnost úspěchu nemusí být vyskoká. Takže věnovat se poptávce, pokud Vám zabere do 3 minut času. Při 10 poptávkách a jednom úspěchu z nich třeba za 1000 Kč pro Vás to znamená navíc výdělek 1000 Kč za 10 x 3 = 30 minut. Ale při focení 10 fotek kdy by Vám jedna trvala třeba hodinu, je to 10 hodin za 1000 Kč.

Magda K řekl(a)...

che - díky, ten odkaz mi pomohl při rozhodování co si objednat na změkčení světla blesku :-)

Pokud nemáte kvalitní externí blesk, tak doporučuji tyto portréty fotit venku. Blesk foťáku použjte pouze k dosvětlení a projasnění stínů v obličeji

taj řekl(a)...

Já spíš nechápu kdo má soudnost za 1.fotografovat a za 2. kolikrát opravdu i umísťovat na přední stránky časopisů tyto fotky, které jste zde dal za příklad "správně provedených". Takto nevkusné, slizké a kýčovité fotografie ve mně na rozdíl od těch "po domácku" vyfocených vyvolávají pocity nevolnosti.. fotografická "soap opera"...řekněte mi upřímě, vám se to opravdu líbí?

Tomáš Macek řekl(a)...

taj: neni dulezite, co se libi me, ale co chce zakaznik. Kdyz pujdete do restaurace, objednate si u me jakozto u cisnika ustrice, taky Vam nebudu rikat, at si je nedavate, ze mi nechutnaji, ale prodam Vam je.

Pokud chce zakaznik takove fotky, nemuzu mu nutit domaci kutily. To, ze se fotky nelibi Vam, neznamena, ze se nelibi zakaznikum, kteri si je na titulnich stranach casopisu kupuji. A o prodejnosti levneho casopisu "pro zeny" rozhoduje z velke casti obalka.

Cele nedorozumeni vetsiny fotografu co zacinaji prodavat fotky je v tom, ze chteji prodavat fotky co se libi jim, ne co chteji zakaznici. A kdyz narazi, jsou roztrpceni, zklamani, znechuceni...

Tom

Anonymní řekl(a)...

Někdy mi připadá, že tahle fotobanka trochu neví co chce. Vzpomeňte si, co jste říkali amatérským fotografům na začátku, když jste je lákali ke vstupu do fotobanky.cz. Něco ve smyslu "Máte doma pěkné fotky? Nechte je vydělávat!"
Nalákali jste jich myslím spousty. A zpočátku jste do fotobanky pouštěli zřejmě skoro všechno.
Amatéři fotí z podstaty pro potěšení a to co se líbí jim. Teď jim najednou na každém kroku říkáte: nefoťte pro fotobanku to co se líbí vám, ale to co chtějí zákazníci.
Jistě, i část amatérských fotografů prostě odděluje to co fotí "pro fotobanku" a co pro své potěšení. Ale druhá část nikdy nechtěla fotit "na kšeft" něco jiného, prostě jen chtějí některé své snímky nabídnout, aby si případně trochu kompenzovali náklady na svůj koníček - a na tohle právě byli na začátku přilákáni.
Patřím mezi ně. Styděl bych se nejen za snímky dole, ale i za ty nahoře.
A ono to funguje, ne že ne. Pokud nechcete zbohatnout, ani se focením živit, ale jen si občas přivydělat, tak nejste frustrováni z toho, že třeba rok nic neprodáte.
Za sebe ale musím říct, že z neustálých výzev typu "nefoťte to a ono, foťte tamto a tohle" či "je třeba mít ve fotobance stovky či tisíce snímků, jinak to nemá smysl" po desítkách variací a opakování frustrovaný být začínám.
Co se týče nízké technické kvality mnohých posílaných snímků, opět je to jen a jen o nastavení kriterií ze strany fotobanky a zřejmě i o schopnosti napravit resty editorů z minulosti.
Fotografové za to nemůžou, někdo je lepší fotograf, někdo zatím horší - ten horší nejen že dělá nekvalitní fotky, ale ani si toho obvykle není vědom.
Netvrďte nám, že takové fotky jako na ukázkách do fotobanky neprojdou, stačí si zadat vyhledávání klíčovými slovy a vždy na podobné strašáky narazíte. No a když fotografové vidí, že takové snímky někomu do fotobanly prošly, tak se nedivte, že to s podobnými zkoušejí taky.
Tomas IV. (T. Brunclík)

Tomáš Macek řekl(a)...

Tomas B: diky za komentar :o)

0/ Uplne na zacatku jsme oslovovali ciste profesionalni fotografy, z asociace, ... Tem jsme nic o peknych snimcich rikat nemuseli.

1/ Pak jsme zacli oslovovat fotografy neprofesinoalni, kteri delaji pekny fotky. Neprofesionalni neznamena se amatery. Slovo amater pusobi pejorativne, a za amatera povazuju clovka, ktery neumi fotit. A to velka cast fotografickych fandu a nadsencu umi a o ty nam slo. Takze pekna fotka od neprofesionalniho fotografa nerovna se amaterska. Pekny fotky bereme porad, na zacatku, ted, v budoucnu.

2/ kdo jde do fotobanky, jde tam kvuli vydelku a alespon prilezitostnemu prodeji. Kdyby nechtel prodavat, jde treba na Photopost, aby zjistil, co si o jeho fotkach lidi mysli. Nebo si udela vlastni webovou galerii. Nebo je da na Flickr, atd. Ale protoze je u nas, nebudu mu psat nesmysly a chlacholit ho, ze to co k nam posila, ma sanci na prodej. Mym ukolem je vest fotografy k romu, aby se jejich fotky prodavaly, a dat jim zpetnou reakci v pripade, kdy jsou mimo. Navic denne odpovidam na maily, co maji fotografove fotit, co maji nabizet, co se prodava nejvic, na cem zalezi, atd.. Nebudu jim psat at foti sveho psa, kaktusy, zatisi, kdyz vim, ze ho neprodaji.

3/ Za amatera povazuji cloveka, ktery to co dela nedela dobre a nezalezi na tom, zda to dela komercne ci ne. To znamena, ze se jeho fotky nelibi. Jestli foti hezky, ale neprodejny fotky, je jeho vec, ale citim povinnost ho o tom informovat, protoze pak jsou fotografove zbytecne frustrovani nulovymi prodeji (2000 kaktusu ve fotbance, prodeje nula). A fotografove frustrovani jsou, reism to s nimi casto ;)

4/ Kazdy si musi rict, proc posila fotky tam kam je posila. Pokud nekdo bere fotobanku jako webovou galerii zadara, pak to neni to prave misto. Pokud ji bere jako misto, kde muze mit sve rodinne zabey, taky to neni ono. Pokud u nas bude mit sice hezky, ale neprodeny fotky, je to nakonec jeho vec, ale vetsine fotografu jde o prodeje, tak je informuju o tom, jak na prodejich vydelavat vice.

5/ kvalita minulych foto - trva to, ale dojde na ne, nebojte ;) Cim vic peknych fotek mame, tim vic spatnych mazeme.

6/ kdyz nekdo nedela dobrou praci, muzu mu poradit, muzu poprosit ostatni, at mu pomohou, muze jit na nejaky kurz, muze se radit s editorkou, atd. Ale musi chtit, a nemuze cekat, ze mu snimky vsude vezmou a ze se budou prodavat.

7/ opakovani je matka moudrosti. Mnoho fotografu to nechape, kdyz jim neco reknete trikrat, porad delaji to same a pak se ptaji proc neprodavaji. Posilaji treba nove labute, neupraveny fotky, fotky spatne rotovany, domaci soukrome zabery, atd. Takze kdyz vidim ten pocet lidi snazici se tlacit nesmysly, musim na to masove reagovat, nejde to po jednom.

8/ A nakonec taky porad vsude ctete, ze vysokoskolaci berou vic penez nez stredoskolaci nebo lidi bez vzdelani. Ja rikam, ze u nas berou vic fotografove co foti prodejne snimky.

Anonymní řekl(a)...

1/ Mame zřejmě přesně opačně nastavené chápání pojmů amatérský a neprofesionální ;-)
2/ Jistě, ale právě že mě urcitě stačí ten příležitostný prodej, a nehodlám kvůli nárůstu prodejů fotit věci, které prostě fotit nechci a, jelikož nejsem profík, tak ani nemusím.
A myslím, že zařazování kvalitních fotografií s ne tak prodejnými tématy je naopak pro fotobanku přínosem. Samozřejmě těch labutí mají i u konkurence všude dost, je s tím práce při posuzování a td. Pak jsou ale témata ne tak rozšířená a taky třeba ne masově prodávaná. Myslím že je potřeba mít pokryto pokud možno všechno.
Když tu budou jen inscenované fotky do reklam (a některé rady jsou formulovány tak, že to jako cílový stav může vypadat), tak vás brzy převálcují royalty-free fotobanky, kde počet i takovýchto fotek rychle stoupá a kde jsou za hubičku. Přičemž v některých jsou kriteria pro přijetí zejména prvních fotek od daného fotografa mnohem přísnější (tedy aspoń oproti tomu jak to bylo když jsem začínal s fotobankou.cz já...) a tak ani kvalita u takového zdroje fotek nemusí být nižší než stávající průměr na této fotobance.
Takže samozřejmě nic proti vyžadování kvality, zejména té "řemeslnné" tj. zpracování ve foto editoru, kompozice, kvalita popisu. (Mimochodem, vždy zásadně uvádíte "zpracování ve PhotoShopu", ale opět: jen málokterý amatérský fotograf má legální kopii tohoto programu, a tak my co nechceme krást ani investovat přísl. sumu používáme obvykle něco jiného, já například GIMP. Tohle je asi nepodstatné ale stejně mi to nedá...)
3/ ad. 1/ + pokud je fotograf frustrovaný nízkými prodeji, pak má jiný cíl než já a skutečně asi něco dělá špatně a vaše neustálé rady jsou pro něj zřejmě přínosem (pokud je čte). Neměly by být ale formulovány tak, že z toho pro ty ostatní (a teď myslím ty, kteří mají technicky i jinak kvalitní fotky přijímané do fotobanky bez výhrad, dejme tomu s méně prodejnými tématy) vyzní tak, že v podstatě jejich přítomnost na fotobance není vítána.
4/ No, jako webová galerie mi přijde fotobanka trochu nešikovná ;-)
5/-8/ Pokud bych v těchto bodech ještě něco komentoval , vyplývá to už ze shora uvedeného, jinak celkem souhlas.

Když své názory, ve kterých se lišíme shrnu, tak jde hlavně kolikrát o formulaci těch rad a o jejich neustálé opakování. Spíš by asi bylo účinné, tak jako na některých jiných fotobankách, při přijímání prvního protfolia snímků od daného fotografa být přísnější, posuzovat portfolio jako celek a nepřijímat ho do veřejné části systému, dokud nedodá daný počet fotek, kde ani k jedné nebudou výhrady a tyto výhrady s ním podrobně komunikovat. To by určitě ušetřilo hodně práce při posuzování dalších fotografií od daného fotografa.

Tomas IV.

Tomáš Macek řekl(a)...

Tomas B: aha, mas pravdu, nenapadlo me ze to nekdo muze brat naopak :). Co rika Wiki:
Amatér (opak profesionála) je člověk, který za svoji činnost v daném oboru nepobírá obvyklý honorář, nebo ji provádí zcela zdarma ve volném čase jako koníček. Slovo je odvozeno od latinského amare, což znamená mít rád, milovat.
Termínem amatér bývá označován i ten, kdo:
* je sice profesionál, ale vykonává svoji činnost tak špatně, že by za ni pobírat obvyklý honorář neměl
* se snaží vykonávat svoji činnost kvalitně, ale dosud to neumí

Takze ja to bral jako ty pripady s hvezdickou, Ty jako tu prvni definici ;)

Rady se budu snazit neopakovat, temata se v zadnem pripade nesnazim omezovat. Naopak pestrost je zajimava. Jak tematicka, tak ve forme zpracovani. Jen chci, aby kdyz tomu nekdo venuje usili, mel i radost z nejakeho vysledku. O prijimacim rizeni jsme uz uvazovali, uvidime... ;)

Tomas

Piti řekl(a)...

Možná by nebylo spatné, zavést filtraci poptávek podle požadované kvality (rozlišení snímku). Fotograf by si ve svém profilu zvolil, jakou techniku používá a chodily by mu jen ty, které může "uspokojit". Fotím digitální zrcadlovkou a musím říct, že poptávky na scany z diapozitivů, kterých je většina, mne docela obtěžují.

Piti

Tomáš Macek řekl(a)...

Piti:
1/ dost fotografů fotky skládá. Např. nejdražsí prodaná fotka vůbec stála 10 000 Kč a byla poskládána z 10 záběrů.
2/ museli bychom vést databázi technických parametrů foťáků a posílat to jen na ty, co vyhoví. To není moc reálný, udržovat ji by byla práce pro jednoho člověka navíc. Jelikož jsou poptávky jen doplňkový prodej, nevyplatilo by se to.
3/ jsou určité mezistavy, kdy lze ledasco akceptovat - např. fotografové, co mají digitální foťáky s vyšším rozlišením, a v nekterých případech je to akceptovatelné

Tomáš