21. 2. 2007

Prodejní ceny snímků

Zajímá Vás problematika prodejních cen fotografií? Podělte se s ostatními za jaké ceny obvykle fotografie prodáváte, podle čeho cenu stanovujete, jaké jsou Vaše zkušenosti s reakcemi zákazníků na ceny.

Ve fotobance sludujeme ceny statisticky, ne podle toho, za kolik fotografové své snímky nabízejí, ale podle skutečně realizovaných prodejů. Vyšlo nám z toho několik poznatků, uvedu, jak se zákazník rozhoduje o ceně:

  1. zákazníci se rozhodují primárně podle toho, zda motiv odpovídá jejich požadavkům. Když například chtějí fotografii dědečka sedícího na lavičce v parku, s vnučkou na klíně, tak si nevezmou maminku sedící v parku s dítětem na klíně, ani v obýváku sedícího dědečka s vnučkou na klíně. Proč? Snímky si vybral obrazový editor časopisu pro článek např. o aktivním stáří seniorů, nebo v raklmní agentuře grafik na reklamu na lék, a jiný motiv se mu nehodí. Takže tímto sítem propadnou všechny fotografie, které motivem neodpovídají.
  2. pokud motiv odpovídá, hledají snímek, který je po fotografické kvalitě nejlepší. Má nejlepší světlo, kompozici, nejhezčího dědečka a vnučku, nejhezčí park, nejzelenější trávník, nejmodřejší nebe, atd. Sítem propadnou všechny šedivé, neupravené snímky, bez kompozice, bez pořádného světla, bez pečlivého výběru prostředí a aranže postav.
  3. Zbylé snímky jsou ty co motivem odpovídají a jsou nejlepší, které našel. U těch se podívá na cenu a rozhoduje se, který se mu líbí víc a kolik stojí. Pokud se s cenou nevejde do svých představ, pak se rozhoduje zda vezme jiný snímek, a ten už může hledat podle ceny.
Na uvedeném postupu vidíte, že tlačit výcvaky za nízké ceny nemá příliš smysl. Zákazník, pokud má rozpočet na fotografii do letáku třeba 3 000 Kč, nekoupí něco obyč za 300 Kč. Chce to nejlepší, co za danou cenu najde. A rychle.

A jaké jsou statistiky prodejů? Běžně zákazníci kupují fotografie od 500 Kč do 2000 Kč. Průměrně se to pohybuje někde těsně pod 1000 Kč za snímek. Velikosti se za tyto ceny pohybují od A6 do A4. Snímky do A7 se prodávají za ceny 300 - 800 Kč, snímky A4 - A3 od 1500 Kč do 3000 až 4000 Kč. Špičkové či unikátní a fotografie nad A3 se prodávají kolem 4000 - 10 000 Kč.

Tomáš Macek

14 komentářů:

Anonymní řekl(a)...

Publikuji na fotobanka.cz poměrně krátce a prodejů nemám příliš mnoho, ale přesto mne napadlo, co např. s ohledem na inflaci umožnit uživatelům při určování ceny zároveň zadávání koeficientu, o který by byly ceny každý kalendářní rok automaticky navýšeny?
Příklad ročního koef. x 1,05:
1 rok - cena 100,- Kč
2 rok - cena 105,- Kč
3 rok - cena 110,25 Kč atd.
Jestliže bude mít někdo snímek např. 10 let, cena už asi nebude odpovídat realitě a takto by se tomu dalo vcelku snadno předejít. Alespoň u těch, kteří by chtěli :-)
Díky. Pavel

Tomáš Macek řekl(a)...

A sledovat inflaci... nekdy pridavat 2 %, nekdy 10 %, nekdo by to chtel mit relativne levnejsi, chtel by mit fixni ceny... Za 3,5, 10 let se uz bude prodavat uplne jinak ;) Neni to funkce, ktera by byla prioritou.
Tom

Anonymní řekl(a)...

A je možné alespoň změnit ceny, aniž by snímek znovu čekal na schválení?
Mimochodem, s tím koeficientem mě to taky napadlo, bylo by to nejjednodušší.
Standa

che řekl(a)...

Ono by možná bylo praktické umožnit fotografovi zavést pár kategorií cen, ke každé fotce přiřadit kategorii. Tím by odpadlo zadávání šestnácti cen pro každou fotku. Prostě si na začátku nějak nastavím kategorie, a pak při vybírání fotek jen kategorii přiřadím. Zároveň to řeší problém změny cen, protože mi pak bude stačit přehodit to u pěti šesti kategorií, a nebudu všechno muset vyplňovat do stovek fotografií.

mirka řekl(a)...

to che: to by bylo super!!!

Tomáš Macek řekl(a)...

Che, Mirka: vsak presne tak to mame v programu pro offline popis - sablony, vyhledavani kategorii, ... Ted je pripravena vylepsena nova verze.
Tom

mirka řekl(a)...

Ok, netusim jak ten offline klient funguje, jeste stale jsem nemela moznost ho vyzkouset, protoze nemam momentalne co vkladat. Ale opravdu by to slo pak pouzit tak jak che popisuje v druhe polovine sveho prispevku?

mirka řekl(a)...

malinko mimo tema:

tak jsem chtela vyzkouset toho offline klienta, stahla jsem ho nainstalovala, nahrala fotky do fotobanky otevrela klienta, vybrala adresar s aktualni davkou a zjistila, ze to asi nerozchodim. nepodarilo se mi ani nacist fotky. nebyl by nejaky podrobnejsi navod? ..ktery by take obsahoval popis jak zajistit vsechny ty veci, ktere aplikace potrebuje? upozorneni, ze aplikace vyzaduje pritomnost prostredi JavaScript a ActiveX objektu FileSystemObject mi opravdu nic moc nereklo. podminku, ze aplikace pracuje pouze v prohlizeci Internet Explorer jsem sice v danou chvili splnovala, ale nenadchlo me to, protoze jsem si pred par dny na pocitac doma v ramci zvyseni bezpecnosti nainstalovala Mozilu (takze to bude asi take proc mi nesly vcera z domu nahrat fotky do fotobanky ..i kdyz jsem vypla firewall).

pouziva tady nekdo uspesne offline popis?

Tomáš Macek řekl(a)...

Navod je ve formatu PDF v podadresari.

Tom

Tomas řekl(a)...

2mirka:offline klient funguje v pohode, popisujem len cez neho.

2tomas:Chcel by som sa ale spytat, ze kedy sa pripravi kedysi davno slubovana moznost "hromadneho menenia cien" - je dost problem pri velkych kolekciach prejst vsetky stare fotky - a hromadna uprava by dost pomohla. Hoci aj v najjednoduchsej podobe - zadat znova xx cien a stlacit tlacitko "uprav vsetky"...

Tomas řekl(a)...

...vlastne - jedna vec nefunguje - "mazat i na servru" - ked dam zmazat fotku cez offline aplikaciu (ked sa pri popisovani rozhodnem, ze ju radsej nedam na predaj a namiesto popisu jej dam popravu - smazat) - tak na www potom protokol importu sice pise "snimek ID xxxx smazan" ale ID je vzdy 0 a snimek veselo zije v databaze dalej...sice nepublikovany, nepopisany, ale aj nezmazany...

Tomas řekl(a)...

... a este by som poprosil zefektivnit fciu tlSaveTemplates() nech robi iba append - ono vzdy ked chcem ulozit novu sablonu, tak sa v cykle zapisuju vsetky - aj stare - sablony ... a to fakt dost trva, uz pri 30 sablonach je to na pauzu, a niekedy tych sablon pri popisovani pouzivam aj 100
(najme odkedy upload z dvd zacal "prehadzovat" poradie obrazkov - cely batch je uploadnuty s nahodnym poradim a tak nemozem "odmazavat" stare a uz nepouzivane sablony z default.fbt, lebo neviem, kedy sa mi este budou hodit...)

Tomas řekl(a)...

... a este posledny dotaz :)
To, ze sam fotograf si urcuje cenu, je na fotobankach vec nevidana - vlastne poznam len Fotobanka.cz, kde to tak je.

Snad len MyLoupe.com umoznuje ciastocnu kontrolu ceny, kde fotograf ma moznost pre fotku vybrat zlavu/prirazku v rozmedzi +- 30% zakladnej ceny urcenej fotobankou.

Je na plne urcovanie ceny fotografom specialny dovod (specifikum CR trhu, nieco ine, atd..)?
Bude to tak aj nadalej, alebo sa to zmeni?

Tomáš Macek řekl(a)...

Tomas: stanovování cen přímo fotografem bylo naším cílem od začátku. Dáváme fotografům platform pro prodej jejich fotek. Každý má možnost prodávat své "zboží" za svých podmínek. Kvalita, množství, výběr, a cena je nedílnou součástí této nabídky. Měnit to určitě nehodláme.

Tomáš