14. 1. 2007

Zlepšete své prodeje v roce 2007

Prodej fotografií přes fotobanky je, stejně jako každá jiná práce, o pravidelnosti, odpovědnosti, práci na sobě sama a sebereflexi. Zpětnou vazbou je každému fotografovi

  1. růst tržby za prodané snímky
  2. zvyšování úspěšnosti prodeje, tj. poměru fotografií prodaných na počet uložených
V dalším textu se budu zmiňovat pouze o fotografech, kteří dosáhli v roce 2006 tržby alespoň v řádu desítek tisíc korun za rok.

Růst tržeb
  • největší "skokan roku" s tržbou nad 100 000 Kč měl v roce 2005 tržbu 37 000 Kč, v roce 2006 se dostal na 138 000 Kč
  • úspěšní fotografové meziročně zvýšili své tržby až na dvojnásobek (z 24 000 na 41 000 Kč, z 45 000 na 60 000 Kč, atd.)
  • nejúspěšnější na troj a vícenásobek (z 18 000 na 66 000 Kč, z 9 000 na 55 000 Kč, ze 17 000 na 55 000 Kč, z 0 na 37 000 Kč)
Úspěšnost prodeje
  • u úspěšnch fotografů se mírně zvyšuje, postupně o desetiny procenta, pohybuje se stále kolem 2 - 5 % (počet prodancých foto / počet nabízených foto). Je to dáno lepším výběrem témat a vyšší kvalitou snímků.

A jak je to s cenami jejich fotografií?
  • velká část prodaných snímků se pohybuje kolem 1000 - 1500 Kč
  • autoři snímky zbytečně nepodceňují. I když má každý možnost prodávat snímky za 100 Kč, tj. cca 5 USD, počet prodaných snímků za takto nízké ceny se blíží nule. Zákazníci kupují to co potřebují, a ne snímek levný za každou cenu.
Srovnání úspěšnosti fotografů
Vezmu dva fotografy, kteří za rok 2006 prodali snímky mírně nad 10 000 Kč. Kolik odhadujete, že má uloženo na takovou tržbu fotograf, který neví co nabízet, neumí fotit nebo popisovat? A kolik jeho úspěšnější kolega? Budete překvapeni, jaké rozdíly to jsou!
  1. fotograf, uloženo kolem 6000 foto, tržba za rok cca 12 000 Kč.
  2. fotograf se 40 fotkami, prodej za rok za 13 500 Kč.
Fotograf číslo 1 má stopadesátkrát více uložených fotek, než fotograf číslo 2, a přesto neprodal za víc. Stopadesátkrát víc fotek je stopadesátkrát víc stráveného času, a tím i stopadesátkrát menší úspěšnost při prodeji. To je i stopadesátkrát menší hodinový výdělek. Pro lepší představu: je to, jako kdyby Vašemu kamarádovi trvala práce, za kterou má slíbeno 15 000 Kč, jeden měsíc (měsíc budu počítat 150 pracovních hodin) , a Vy, protože víte jak dělat práci správně a efektivně, jste tu samou práci zvládli za 150x kratší dobu, to znamená za 1 hodinu. To co jemu trvá celý pracovní měsíc, Vy by jste měli hotovo během prodloužené přestávky na oběd. Kamarád by skuhral, že za 100 Kč na hodinu se mu práce nevyplatí, Vy by jste se svou odmenou 15 000 Kč za hodinu byli vysmátí. Vnímáte ten rozdíl?

Jsou to samozřejmě krajní případy, ostatní se pohybují někde mezi těmito hodnotami. Ale sami vidíte, že množstvím fotek prostě prodeje nenaženete. Nenaženete. Snažit se více prodávat jen tím, že budete měsíčně sypat do jakékoli fotobanky víc fotek, je zoufalý boj proti nápadům a kvalitě ostatních fotografů. A kterému z uvedených dvou fotografů se přiblížíte Vy je skutečně jen na Vás.

Takže ať se Vám v roce 2007 daří, snažte se být jiní, vybírejte to nejlepší co můžete nabídnout, přemýšlejte.

Hodně prima nápadů a jejich dobrou realizaci Vám přeje

Tomáš Macek

3 komentáře:

architekt řekl(a)...

Trochu od věci : Loni jsem fotky prodal poprvé a nevím, jak příjmy zdanit. Uvítal bych, kdyby se na těchto stránkách objevil návod na vyúčtování honorářů v daňovém přiznání (jsem zaměstnán na HPP a kromě toho jsem měl příjmy jen z prodaných fotek). Myslím, že toto téma může být zajímavé i pro další fotografy.

architekt řekl(a)...

Trochu od věci : Loni jsem fotky prodal poprvé a nevím, jak příjmy zdanit. Uvítal bych, kdyby se na těchto stránkách objevil návod na vyúčtování honorářů v daňovém přiznání (jsem zaměstnán na HPP a kromě toho jsem měl příjmy jen z prodaných fotek). Myslím, že toto téma může být zajímavé i pro další fotografy.

audit řekl(a)...

Odpověď architektovi: Vzhledem k tomu, že se jedná o příjmy z podnikání (§7 zákona o daních z příjmů) musíte podat daňové přiznání. Pokud máte zájem můžete se mi ozvat na e-mail sci@uda.cz
Jana Ščigelová