22. 2. 2008

Obchodníci s pocity






Tak přiznejte, která z fotografií ve Vás vyvolává větší chuťě? Zamyslete se nad tím, čím to je.

Hlavní úlohou fotografa, který chce fotografie komerčně prodávat, není zachycovat skutečnost jaká je. Nikoho nezajímá, jak vypadal Váš nedělní oběd. Většina fotografů si neuvědomuje, že neobchodují s fotografiemi věcí a lidí, ale že obchodují s pocity, které fotografie vyvolává.

Pokud má zákazník pocit z fotografie neutrální, fotografii si koupí jen pokud nemá jiné zbytí. Pak nastoupí retušéři, grafici a snaží se z fotky dostat alespoň trochu šťávy. Přiznejme si ale, že průměrných fotografií produkují desítky a stovky tisíc fotografů po celém světě obrovské možství a šance na prodej průměrné fotky je velice malá. Neříkám, že když budete mít tisíc průmerných fotek, žádnou neprodáte, ale jejich prodejnost může být až řádově menší. Slouží pouze jako nouzovka, bere je zákazník, který danou fotku nesehnal hezčí, levnější, nebo mu na fotce nezáleží, nebo na shánení lepší nemá čas.

Pokud je pocit zákazníka z fotografie záporný, funguje taková fotka jako odstrašující příklad, jako ukázka toho, co určitě zákazník nechce (a některým fotografům slouží i k tomu, aby poukázali, jak ošklivé fotografie dokážou na fotobance nabízet, tím pádem že mohou takové nepodarky nabízet taky).

Zákazník, který shání fotografii k receptu do časopisu, potřebuje tu nejhezčí, která ve čtenáři vzbudí takovou chuť, že si recept uvaří. Přiznám se že svíčková na fotografii vpravo ve mě evokuje spíš vzpomínky na školní jídelnu, nebo ukázkový případ kudy se šíří salmonelóza, než ukázku jednoho z mých nejoblíbenějších jídel. Na fotce je dobře snad jen to, že je na ní něco vidět, ale tím to končí. Prostředí, kompozice, světlo, aranž jídla i doplňků je skutečně odstrašující. Jak by řekl jeden z našich zákazníků, z fotografie by na něj šla jen hrůza a děs. A to si přiznejme, není u fotografie k receptu, pokud se zrovna nejedná o oblíbený kanibalský recept, to pravé.

Umění fotografa je tedy vyvolat kladné emoce, v odůvodněných případech záporné emoce (pokud potřebuje vyvolat obavy, strach, pocit tísně, ...), které zákazníka přimějí fotografii koupit. Jak toho ale dosáhnout? Tady nastupuje to pravé umění, které dělá každého fotografa originálním. Někdo volí náročné prostředky, luxusní lidi, prostředí, doplňky, drahou techniku. To ale nestačí. Přesto není zaručené, že jeho fotografie mají tu pravou šťávu. Někdo si vystačí se základními věcmi, ale kompozicí, aranží a svícením dokáže na první pohled zaujmout. Je to jako se zpěváky, nestačí mít drahé nahrávací studio, ale je potřeba mít pěkné písničky a dobře zpívat.

Rada na závěr: když se snažíte nabídnout fotografii k prodeji, odhlédněte od svých soukromých vazeb k osobě, kterou fotíte (dítě, přátelé), k předmětům (takhle vypadá moje auto), k lokalitám (tady jsem byl na nedělním výletě). Vžijte se do situace zákazníka, který si má fotografii vybrat a použít pro své profesionální užití. Zapůsobte na něj, přesvědčte ho svými prostředky, že Vaše fotografie je ta nejvhodnější, vzbuďte v něm správné emoce a prodáte.

Tomáš

13 komentářů:

Magda K řekl(a)...

To odhlédnutí od svých soukromých vazeb k fotce je důležité, ale někdy docela těžké. Občas jsem posílala do fotobanky "skvělé" fotky a za pár měsíců jsem je se zděšením mazala a divila se, že jsem tam něco takového vůbec mohla dát :-)
K uvedeným příkladům - focení jídla je hodně náročné, obzvlášť, když chce fotograf zvládnout všechno sám - přípravu jídla, naaranžování nádobí a dekorací, přípravu osvětlení... Když se fotí jídlo profesionálně, tak je to práce pro celý tým, ne pro jednotlivce.
Pokud fotíte různé náměty a chcete jen občas zkusit i nějakou fotku jídla pro fotobanku, tak doporučuji tyhle stránky (bohužel pouze v angličtině, česky jsem nic takového dosud neobjevila) -
http://www.foodportfolio.com/blog/index.html#blog
Je tam spousta rad a nápadů a také odkazy na portfolia kvalitních fotografů jídla a nápojů.

Tomáš Mikolanda řekl(a)...

S článkem mi nezbývá nic než jen souhlasit. Zde bych si však dovolil jednu malou "výtku/komentář" k autorům tohoto skvělého projektu. Proč se zde na Fotobance takovéto "ne zrovna dobré" fotografie neustále udržují? Zajímalo by mě i kolik je zde fotografů, kteří mají založen účet ale již dávno u nich nedošlo k nahrání žádné nové fotografie? Jak si v rámci své inspirace procházím namátkou autory, bude jich opravdu velká řádka.. Mají většinoupár fotografií a ty bývají většinou, dle mého osobního názoru, nevalné kvality. Jen tak zhoršují renomé tohoto projektu. Kdyby záleželo jen čistě na mě, tak s takovými autory, jejich poslední fotka má řekněme pořadové číslo menší jak 200-300 tisíc a fotografie také nejsou "nic moc" bych asi rozvázal smlouvu a odebral bych je.. Nebo odstranit jen ty opravdu špatné fotografie napříč celou fotobankou, a to i za cenu že bych sám měl přijít o půlku svých fotek tady, nedělám si iluze a vím že tady nepatřím mezi ty zrovna úspěšné..

Pokud by výsledkem bylo to že tu zůstanou opravdu jen ty dobré či průměrné-lepší fotky uvítají to jistě zákazníci-nákupčí fotografií ale jistě by to zlepšilo povědomí o tomto projektu a v důsledku přitáhlo další zákazníky, což by mělo být cílem nejen autorů projektu ale především fotografů. Jsme to především my, kdo chceme fotografie prodávat. Naším společným mottem by proto mělo být ono otřelé "náš zákazník, náš pán".. ;-)

Anonymní řekl(a)...

Taky se nestačím divit, proč tedy obrázek oné svíčkové vůbec do fotobanky zařadíte? Pak je zde zbytečně autor zostuzován. Fakt nevím, kdo vše provádí editaci fotek, ale takové fotky by prostě projít neměli. Ale zase na druhou stranu se tím nahrává autorům, kteří mají daný námět dobře nafocený. Jen nevím, jestli bych si chtěla mezi takovými nabídkami vybírat, coby zákazník. Možná po shlédnutí by mě to natolik odradilo, že bych zabloudila ke konkurenci, která takovou hrůzu nepustí. Osobně jídlo nefotím, přesně z toho důvodu, jak psala Magda, je to pro jednu osobu moc pracné.

Anonymní řekl(a)...

Tedy, koukala jsem na celou galerii onoho autora svíčkové a podobných hrůz tam má hned několik. Proboha, kdo mu to editoval? Nebo se v té době editace neprováděla? Takovou fotku bych si ani nedovolila nabídnout, to je celkem ostuda i v domácím archivu.

Magda K řekl(a)...

Každý nějak začíná, mé první fotky pro fotobanku vypadaly docela podobně jako snímky zmíněného autora :-) Možná by takovým začátečníkům pomohlo, kdyby jim mohli jejich první pokusy okomentovat další fotografové a poradit, co by se dalo udělat líp. Na internetu je sice hodně různých fotogalerií s možností komentářů, ale většinou tam bývají úplně běžné fotky nebo spíš fotografie umělecké. Focení pro fotobanky je ale něco úplně jiného než umělecká fotografie a to se tam už fotograf nedozví. Hodila by se nějaká galerie, kde by se hodnotily fotky z pohledu fotobank. Nebylo by možné něco takového vytvořit?

Jiří Částka řekl(a)...

Určitě se přidávám k názoru nutnosti zavedení nějaké kontroly vkládaných fotografií, protože to, čím se tu musí chudák zákazník někdy prodírat, taby našel alespoň trochu slušnou fotku je fakt v porovnání s konkurencí otřesné. Mě by to asi nebavilo v téhle změti něco vybírat.
Neříkám že moje fotky jsou něco extra (a ty s nejnižšíma ID asi radši vymažu hned jak na to bude trochu času, dneska už nad nima kroutím, hlavou :), ale u některých autorů je bohužel standard, dávat sem fotky tak, jak je foťák vyplivne a pokud možno všechny, bez výběru (i když je tam jedna věc ve dvaceti variantách lišících se třeba jen jedním či dvěma kroky do strany, no ať si zákazník vybere sám...).
Chápu, že spousta fotografů ve svých začátcích nemá ještě tolik co nabídnout a jejich fotky pro ně samé jsou prostě dobré (každý z nás s tím prošel, je to normální vývoj), ale nějaké síto by zde mělo být, přeci jen tu jde o prodej a nikoli o výstavu děl jedinců, takže zavedení nějaké minimální kvality by bylo vhodné.
Případně zavést nějaké hodnocení fotek (dle kvality, hodnotit by mohl kdokoli přihlášený, nebo dle počtu stažení každé fotky), jako to mají jiné fotobanky... aby se nějak odlišilo zrno od plev.

Anonymní řekl(a)...

Já souhlasím, hodnocení prohlédnutí, versus stažená fotka by velice prospělo. Na všech ostatních fotobankách je toto zavedeno, proč tedy ne zde?

Tomáš Macek řekl(a)...

Občas něco člověk přehlédne, nekdy něco uteče, i díky tomu že
hodnocení je subjektivní. Někdy je to na hraně, jednou může být člověk trošku shovívavější, ačkoli by neměl... Stále procházíme fotobanku a podobné věci mažeme. I díky tipům fotografů ;)

Ad hodnocení - Ano
Ad počet shlédnutí - Ano
Ad počet prodeů - už je uvedeno zda byla / nebyla prodána, počty uvádět nebudeme

Anonymní řekl(a)...

Hodnocení a počet shlédnutí si budou autoři ovlivňovat sami, aby měli větší šanci na úspěch. To pak ovlivní i prodejnost. Ale budiž.
Ještě by to chtělo upravit rozšířené vyhledávání tak, aby bylo možno vyhledávat i podle hodnocení, počtu shlédnutí, prodejnosti, popř. umožnit i filtrování fotek podle těchto kritérií.

Tomáš Macek řekl(a)...

Podle počtu shlédnutí zákazníků co nakupují... čím víc zákazník nakupuje, tím bude jeho hlas silnější...

Přesně kvůli tomu hledání se to dělá :)

Tomáš

Anonymní řekl(a)...

Díky za vysvětlení, někdy mi to trochu pomalu myslí. Teď už nemám námitek :-)

Anonymní řekl(a)...

Dobrý den, kromě Fotobanky mám i pár fotek na zahraniční fotobance Dreamstime a musím přiznat, že tam je schvalování nesrovnatelně přísnější, prošla mi tam slabá 1/3 toho, co mám na zde na této fotobance. Opravdu tam "vyhazují" i za malichernosti, třeba údajná neostrost, která vůbec není v malém zvětšení vidět, nebo jen podezření z přítomnosti autorsky chráněných prvků, jako jsou loga, budovy, názvy firem, apod...

Magda K řekl(a)...

Anonymní - souhlas, ve většině fotobank je schvalování mnohem přísnější. Některé sice mívají ze začátku nižší požadavky, ale postupně jak jim přibývají fotky, zvyšují i nároky na fotografy. Je to tak, myslím, správně. Fotografy to nutí líp fotit a zákazníci mají větší výběr kvalitních fotek, takže víc nakupují.