23. 5. 2007

Kroky vedoucí k úspešnému prodeji fotografií I.

Chci se stát úspěšným stock fotografem. Fotím, myslím si že mám slušné fotky, alespoň mi to všichni říkají. Dokonce se nějaké snažím i nabízet, ale prodeje mi zatím nejdou. Co mám tedy udělat proto, abych se stal stock fotografem, tj. fotografem skutečně prodávajícím své fotografie?

Stručně. Musíte splnit tyto hlavní kroky, a ve všech musíte být dobří.

  1. Nápad - co a jak fotit
  2. Příprava
  3. Realizace nápadu
  4. Postprodukce fotky
  5. Výstižný popis a klíčová slova
Dnes se budeme věnovat bodu 1.

Co mám fotit? Přesně tuto otázku si klade stále mnoho fotografů a dokola se jim snažíme vysvětlit aspekty úspěšného prodeje. Pojďme se tedy podívat na celou věc očima zákazníka, který hledá fotografie pro svou zakázku.

Příklad 1: potřebuju fotku kůrovce, jako ilustrační snímek ke článku o kůrovcové kalamitě na Šumavě. Skočím na stránky oblíbené fotobanky a zadám klíčové slovo, které mě zajímá, které popisuje hlavní motiv fotografiev tomto případě slovo kůrovec. Jako první mi vyjedou fotky hezké zasněžené krajiny... podivné, proč pod slovem kůrovec nabízejí nějaký zasněžený les? (tím narážím nepřesné popisy některých fotografů). Dobře, proklikal jsem se neodpovídajícími fotkami, a vídím samé fotky stromů sežraných od kůrovce, ale brouk žádný. Hm, jdu do jiné fotobanky, všechny napadlo fotit stromy, nikoho toho brouka... :(
Tím narážím na tisíce koní, psů a labutí, kde je šance na úspěch díky množství fotek velice malá, naopak málo fotografů fotí to, co ve fotobance skutečně chybí.

Příklad 2:
agentura poptává na reklamu pro svého klienta fotku nákladního automobilu, přesně z boku. Snažíme se jí pomoci, zadáváme postupně několik klíčových slov, ale většina vyfocených fotografií je perspektivních, nehodí se jim. Výběr těch několika co jsou skutečně z boku jim bohužel nevyhovuje. Jsou malé, nebo málo barevné, nebo častečně nečím zakryté, nebo nejsou přesně z boku. Když už fotíte, zkuste fotit jiné pohledy, než fotografují ostatní. Nejem tím co, ale především tím odkud a jak fotíte se můžete odlišit.

Příklad 3: klient potřebuje na obal na sušené koření fotografii svazečku dobromyslu. Pěkně prosvícené lístky, na bílem pozadí, svěží zelená barva... Zadá slovo dobromysl, nachází jen trsy na záhonku nebo skupinové fotky zeleniny a koření. Když zkusí slovo oregano (jiný název pro dobromysl), dopadne podobně.

Takže: foťte jiné věci než ostatní, nebo foťte ty samé jako ostatní, ale jinak. V jiném prostředí, jinako komponované, svícené, aranžované, v jiných souvislostech.

Tomáš Macek