6. 7. 2007

Model release II

Jak jsme si řekli v minulé části o Model release, je potřeba mít ho k dispozici a uvádět ho (ve Fotobanka.cz v zakázaných užitích), pokud chcete, aby byl snímek prodejný pro jiné užití než pro zpravodajství (např. pro noviny). Jaké snímky tedy nemá smysl bez model release nabízet?

  • inscenované snímky, kdy si vyberete své kamarády, kamarádky, známé, děti svých sousedů, rodiče, spolužáky, spolupracovníky, fotíte a nemáte jejich písemný souhlas. Nespoléhejte příliš na to, že Vám ho dají, až Vás požene reklamní agentura nebo časopis k soudu. Váš známý, který se najde například na billboardu, aniž by Vás informoval zažaluje firmu, která jeho fotku bez jeho souhlasu použila, firma zažaluje svou reklamní agenturu, ta zažaluje Vás. To máte několik soudních sporů, a i v případě, že žalobu stáhne, budete platit desítky tisíc právníkům zůčastněných stran
  • dokumentární snímky neznámých lidí - pokud se u Vašich známých dá někdy model release zajistit dodatečně, u neznámých lidí na které nemáte kontakt to možné není. Pokud tedy fotíte cizí lidi, má smysl fotky nabízet pouze v případě, že se nepoznají (kde není žalobce, není soudce)
Fotografové řeší problematiku MR u neznýmých lidí malou předtištěnou kartičkou, na které je zjednodušené znění MR, a před nebo po vyfocení jim vysvětlí, že by fotku chtěli komerčně nabízet a vyžádají si písemné svolení vyfoceného člověka. Díky tomu mají to, co ostatní fotografové nemají - komerčně prodejný snímek, u kterého nehrozí právní problémy.

Tomáš Macek

3 komentáře:

info řekl(a)...

Celkem by mě zajímalo, jaká je pravděpodobnost, že vám úplně cizí člověk na ulici podepíše komerční MR, kdy vlastně souhlasí s tím, že si s jeho fotkou můžete dělat takřka cokoli - a on z toho neuvidí ani korunu ... To bych se bál někomu jen nabídnout, aby mě nepověsil na plot nejbližšího sanatoria :-D

Tomáš Macek řekl(a)...

Zeptejte se těch fotografů, kteří to s úspěchem dělají. Záleží na znění MR, co jim za to slíbíte (nikde není řečeno že to musí být zadara, způsobů odměn je více), na co Vám MR dají (pro časák, pro reklamu, ...) atd. A především záleží na jednání fotografa, jeho důveryhodnosti, atp.

Tomáš

Magda K řekl(a)...

Myslím si, že při běžném focení na ulici je jen malá šance, že se povede fotka vhodná pro fotobanku. Pokud má být snímek výstižný a kvalitní, tak je většinou nutná spolupráce fotografa a foceného člověka. Jedná se o snímky inscenované, předem připravené a promyšlené(i když mohou vypadat jako náhodné momentky). Pak je samozřejmé, že fotograf má možnost se domluvit na podpisu Model release už předem. V případě, že fotí na různých akcích a jedná se o dokumentární snímky, tak ty se využívají hlavně ve zpravodajství a tam MR není nutný. Já bych doporučovala fotit komerční snímky do fotobank s lidma, kteří o focení ví, souhlasí s tím a dokážou s fotografem spolupracovat.