18. 4. 2008

Inspirujete se - jaké fotografie zákazníci hledali a nenašli

Stále stejný problém velké části fotografů - umím fotit, ale nevím co mám fotit, aby takové fotografie zákazníci chteli koupit. Vždyť už snad všechno je nafoceno, vymýšlet nesmyslná témata si nechci, nemám inspiraci pro kreativní a prodejné fotky. Je to i Váš případ?

V tomto příspěvku budu postupně doplňovat motivy fotografií, které zákazníci poptávali a nenašli. Buď na ně pospíchali a nešlo ani poslat poptávku, nebo jsme poptávku rozeslali našim zaregistrovaným fotogafům.


  • typický mexikánec s kloboukem
  • stojící postava nahého muže a ženy, zepředu nebo mírně ze strany, ne zády. Mohou mít např. fíkový list
  • manažer probíhající cílovou páskou
  • ostatkový kříž z korunovačních klenotů Karla IV.
  • modrá knížka
  • kominice (žena kominík) - studiové foto postavy
  • matka s dítětem na zvednutých rukách, leží na zelené rozkvetlé louce - pohled profilový z boku
  • leden 2008 - šťastná rodina (rodiče + děti) na pláži, modré moře, modré nebe
  • foto akčního výjevu z mořského rybolovu - klidně větší (rybářská) lod. Fotka by neměla působit moc průmyslově. Měla by být akční, ne statická (jen loď na moři).
  • dvě fotografie - žena ve středním věku, tedy 30 – 45 let. Před a po zhubnutí, nemusí to být radikální změna, ale i ve výrazu by měla být znát změna štěstí.
  • detail kouřícího kola (pneumatiky), mohou se vyskytnout i plameny. Snímek by měl mít pohyb a dynamiku
  • žák (žáci) zkouší učitele, nejlépe u tabule
  • fotografii pořádně zkažených dětských zubů. Nejlépe detail úsměvu.
  • AUDI v souvislosti se závodním okruhem v Le Mans
  • kravaťáci - počet managerů není důležitý, jen by tam neměl být jen jeden. Foto by mělo působit seriozně, tedy jeho ztvárnění bez humoru a vtípků. Mohou stát jakkoli, mohou spolu komunikovat, ovšem není to podmínkou. Není nutné, aby na něm byli pouze muži, mohou na něm být i ženy v kostýmku. Ale nesmí to být zase jen o ženách.

Poptávky už nejsou aktuální (pokud nebyly rozeslány mailem poslední týden), neposílejte emaily, že fotografie máte. Spíš se podle těchto témat inspirujte co fotit.

Tomáš

31 komentářů:

tomy řekl(a)...

Dobrý den, domnívám se, a z uvedených témat poptávek to také vyplývá, že jedním z předpokladů prodejnosti fotografií na FB je volba poněkud náročného a méně (obtížněji) dostupného tématu... Vždyť v dnešní době masového rozšíření digitálních fotoaparátů jsou tyto fotoaparáty nejen v rukou fotografů, ale i v rukou samotných zákazníků včetně grafiků, publicistů, atd. Takže do značné míry musí platit i zásada, že "nejlépe prodejné je to, to si zákazník nedokáže nafotit sám".
To bude také patrně důvod, proč na FB leží stovky málo prodávaných, ale jinak atraktivních a kvalitních snímků - protože jde o lehce dostupná témata, který si zákazník vyfotí sám, místo aby je kupoval...

Tomáš Macek řekl(a)...

Tomy, vystihl jste jedním odstavcem to, co mnoho fotografů nepochopilo ani po pěti letech :)

Tomáš

Anonymní řekl(a)...

Já souhlasím, vyfotit květinu nebo doma psa dokáže v dnešní době každý.. Také hledám téma, kterým se nezabývá každý, i když občas to není jednoduché. Ale asi se mi i malinko daří. Známí, co tu na FCZ jsou i několik let mi říkali, že nemá smysl se sem moc hlásit, že sotva prodají pár fotek, já jsem zde od ledna a mám už prodaných tolik fotek, že se sama divím. Možná je to i trochu cenou, všimla jsem si, že jsou tu šílenci, co vyfotí klas a požadují za něj 3000,- ve formátu A4 a TN. Někdy se divím, že ti lidé nemají soudnost. Za jednoduchá témata nemá smysl požadovat tisíce, když je má v portfoliu každý druhý. Pak se přeci nemůžou divit, že prodají 1 fotku ročně. Mít v portfoliu 50 fotek klasů, 50 fotek slunečnice a 50 fotek modrého nebe, nedivím se, že stagnují. Vždy, než začnu fotit téma, projedu fotobanku a zhodnotím, zda se někdo podobnému věnoval, v jaké kvalitě a provedení. A opravdu se mi to vyplácí.

Alena řekl(a)...

S výběrem témat souhlasím. Také si často kontroluji, co už ve Fotobance.cz je nafoceno a jak. S cenovou politikou už ale souhlasím méně, viz můj komentář k: "Nejdražší fotografie na světě - 3.3 mil USD". Jsem jeden z těch šílenců, o kterých píšete, ale nemohu si pomoci. Pokud fotím na profesionální diapozitiv za 220,00 Kč a vyvolání mi stojí 110,00 Kč, poté musím skenovat, retušovat, řadit do kategorií a zadávat klíčová slova, nemohu si ani dovolit prodávat foto za pár šupů. Přesto, pokud se fotografie klientovi líbí a hodí se tématicky, tak prodám. Některý fotograf možná vydělá za prodej 200,00 Kč já za stejně velký snímek obdržím 1500,00 Kč. Můžu vám prozradit, že pouze jednu fotku za rok neprodávám. Naopak, s prodeji jsem velmi spokojená. Možná mám jenom štěstí, možná se trefuji tématicky nebo kvalitou, ale v ceně, jak se mnozí fotografové domnívají, to není. Nevyhýbám se ani „jednoduchým tématům“, jen se snažím vyfotit je jinak a přidat nápad. Pravda ale je, že labutě fotit nepůjdu!

Anonymní řekl(a)...

Aleno, souhlasím s Vámi, pokud máte takové náklady, nelze prodávat pod cenou. Osobně taky neprodávám za pár šupů, i když fotím digitálem. Moje poznámka o šílencích byla spíše myšlena tak, že v galerii je spousta průměrných až podprůměrných fotek s tématy, jako jsou květiny, psy, klasy, labutě, holubi a pod. Pokud totiž má člověk v galerii byť 1000, ale spíše špatných fotek bez nápadu, jiskry, a s unylými barvami nemůže se divit, že když má u fotek cenu 3000,- za TN A4, neprodá skoro nic. Můj známý je přesně tento případ, pořád si stěžuje, ale já se nedivím, že nemá prodej. Pokud se rozhodnu vyfotit protřelé téma, musím do něj vložit nápad, jiskru, důvod, proč zrovna koupit mojí fotku. Ale když je v galerii 4000 holubů a všechny fotky na jedno brdo, zákazník pak zvolí po pár stranách listování tu nejlevnější a je to, přeci nedá 3000,- za fotku, kterou o řádek níže má jiný za 1000,-.
Proto si vždy listuji galerií, jestli mnou vymyšlené téma už je, popř. jak nafocené, abych byla lepší. Jsem tu nově, mám v portfoliu jen něco málo přes 300 fotek, ale každý měsíc jich prodám dost na to, aby mě to uživilo :)

Alena řekl(a)...

300 fotek ve fotobance a uživí Vás to? To jste tedy „kadet“. Gratuluji. To bych také chtěla umět.

Tomáš Macek řekl(a)...

Také bych se rád podíval, škoda že nevím čím příspěvek je... ;)

Tomáš

Anonymní řekl(a)...

Mno, neříkám, že jsou to desetitisíce, ale pár tisíc z toho je, když připočtu svoje vedlejší aktivity, tak se uživím :) Omg, nevím, jak se zaregistrovat, abych přispívala pod svým jménem z fotobanky :(

Anonymní řekl(a)...

Dobrý den, zdá se mi, že ve FB není stále nic nového. Nestálo by za úvahu uspořádat setkání uživatelů a popovídat si, jak dál? Víc hlav, víc rozumu. Mnohdy se ze zdánlivě hloupého plkání narodí geniální myšlenka. Zdraví V.D.

Anonymní řekl(a)...

V.D. Dlouho se nedaly vkládat nové fotky, teď to opět funguje, tak myslím, že fotografové se činí. Alespoň podle toho, že uploaduji fotky a pořadová čísla hodně naskakují :)

Tomáš Macek řekl(a)...

Včera 17.6. byly obnoveny uploady. Cekal jsem den zda se nevyskytne nejaka chybka. Ode dneska budeme postupne obesilat fotografy. Kdo cte tento blog, bude to vedet drive nez ostatni ;)

Tomas

Anonymní řekl(a)...

Pro anonymní: Vůbec jsem neměl na mysli nemožnost uploadu. Spíš to, že FB vypadá pořád stejně už skoro deset let. Chtělo by to novou dynamiku, novou kvalitu, prostě zdá se mi, že FB usnula. Nevím, jaké má souhrnně tržby, ale z těch častých hrůz, co vidím - nevim, opravdu nevim, jak by řek V.K. Zdraví V.D.

Anonymní řekl(a)...

Mno, Tomáši, já mám trochu jiný návrh. Na dalších fotobankách se dělá něco jako soutěž o titulní stánku (úvodní 4 fotografie). Protože kdo má fotku na titulce, může jí dobře využít k propagaci... co udělat něco takového? Říct téma a lidi snažte se? Vím, že někde o tom byla diskuze, ale nemůžu to najít. Omg k V.D. Každý z nás se může účastnit různých seminářů... Myslím, že to i pár lidí využívá, nebo se snaží o lepší témata, výrazné fotky.. Nelze všechny házet do jednoho pytle. Osobně mám prodeje, se kterými jsem nadmíru spokojená. Mě spíše mrzí, že se v celé galerii najdou hrůzy bez nápadu, unylé barvy... Ale zase je to výhoda pro mě, díky lepšímu zpracování prodávám. Když se podíváte i na ostatní fotobanky, vše je jen na fotografech. Kdo chce prodávat, téma si vždycky najde.

Anonymní řekl(a)...

Šmarjá, na titulce 4 svišti, skoro stejné fotky.. Tímhle se prezentujete? Není to přesně to, o čem jste mluvili? Skoro stejné fotky, žádný nápad, vtip, nic...

Tomáš Macek řekl(a)...

V průběhu schvalování tam někdy může chvíli viset něco ne top... behem chvíle to pak zase zmizí, nebojte.

Tom

Tomáš Macek řekl(a)...

Tak už tam jsou 4 víkendovky: někdo maká, někdo se fláká, někdo má rad tataráka, někdo radši veget...

Tom

Alena řekl(a)...

Proč se ale zobrazují na titulní stránce jenom fotky od nových autorů? Nezaslouží si fotografové, kteří spolupracují s Fotobankou.cz dlouhodobě, být také trochu zviditelněni? Je to nefér!

Anonymní řekl(a)...

Jo, taky si myslím, nebo by fakt titulka mohla být za určité vynaložené úsilí, viz můj nápad třeba se soutěží.. Omg, teď už je titulka lepší, ti svišti byli fakt děs :))

Anonymní řekl(a)...

Dobrý den, na jednu stranu jsem rád,že si i jiní všímají,co je na titulní stránce, na druhou stranu mě mrzí, že se stále opakují hrůzy. Už je 24., a jsou tam zase pořád stejné obrázky jako 20. To je ta statika, coby opak očekávané dynamiky. FB je stránka o fotkách - mělo by tam být tedy víc fotek a mémě blabla. Navíc je tam spousta volného místa. Proč není fotek víc? Proč nerotují rychleji?
Aby se přestaly objevovat hrůzy, musel by někdo ohodnotit teď už skoro milion fotek. Když to nikdo nedělal od začátku, teď to už nedohoní. A na titulu by měly být ty nejlepší, které za Tomáše a jeho melody boys a girls vybrali platící zákazníci. Proč se Tomáš jako asi majitel nebo ředitel, to je vcelku jedno, brání zveřejňování nejprodávanějších fotek? To je přece kritérium úspěšnosti, to by mělo objektivně vypovídat o kvalitě fotky. Proč to má být tajná informace? Váže se k ní "klíčové" slovo závist, nebo etika, nebo solidnost, nebo čest či sláva? Kdo a proč se nemá dovědět, které fotky byly prodány? Příliš mnoho otazníků. Už dvakrát se mi stalo, že příspěvek nebyl zveřejněn. Co ty na to, Tomáši?
Zdraví V.D.

Tomáš Macek řekl(a)...

VD: Tak postupně:
1/ editoři fotky procházejí od začátku. Smazáno je cca 5 - 10 % fotek. To že někteří autoři zneužívají automatiku a posílají hrůzy víme, a pokud nás na to kdokoli upozorní, tak mu galerii procházíme a mažeme, automatiku rušíme. Jsou fotografové, kteří jsou v upozorňování dost aktivní, můžete se přidat.

2/ nemyslím si že je zásadní problém že v pondělí jsou na homepage stejné fotografie jako v pátek odpoledne. Zákazníci nechodí na fotobanku každý den. Často jsou fotky na HP vázány na další aktivity, které na zákazníky cílíme.

3/ Na HP rotují různé fotky, především nové. To že by rotovaly prodané zákazníci stejně nepoznají.

4/ Zveřejňování nejprodávanějších fotek - vzhledem k tomu, že fotky nepridáváme my, ale fotografové, potřebovali bychom ke kontinuálnímu zveřejňování jejich prodejů od všech fotografů souhlas s uveřejňováním jejich obchodních informací. Tolik právní výklad podepsaných smluv. Jelokož pravděpodobnost, že bychom ho od všech záskali je malá, tak to těžko řešit (někomu uveřejňovat, někomu ne). Kromě toho když jsme dělali jednorázové mailingy s prodávanými fotkami, se nám ozývali jejich autoři a výslovně nás žádali, abychom jejich fotky ze seznamu vypouštěli. K čemu y podobný seznam potom byl, že?

5/ Nevím nic o Vašich nezveřejněných příspěvcích které se týkaly fotobanky, pouze jsem několikrát zamítl anoymní příspěvky osočující pro mě neznámé lidi z krádeže fotek. A k šíření anonymních neověřených zpráv se neprupůjčím, to se nezlobte (nevím zda byly od Vás či ne).

Vše v dobrém,

Tomáš

Tomáš Macek řekl(a)...

VD:
PS díky že Vám fotobanka leží na srdci a řeknete svůj názor. Zvažujeme redesign homepage a na některé věci máme stejný názor, tak je možné, že se tam projeví.

T.

Anonymní řekl(a)...

Tomáši, docela by mě zajímalo, jak to tedy dělají na jiných fotobankách. Nikde jsem nikdy nedávala souhlas, aby moje fotky byli na titulce, nebo zařazeny v sekci nejoblíbenější, ale přesto se tam objevily a já jsem šťastná, protože to dál propaguje mojí práci a na výdělcích je to následně i znát. Proč by se měli autoři bránit? Vždyť od toho Fcz je, aby se prodávalo a předávalo dál moje dílo, tak kde je problém? Jinak jinde rotuje třeba 20 fotek, po pár vteřinách a mění se cca co 3-5 dní, to by přeci taky nebylo špatné, nejde o to, aby zákazník poznal, že tahle fotka už se prodala, ale vybrat různá témata a některého to může upoutat, podívá se do galerie a je napůl vyhráno.

Tomáš Macek řekl(a)...

Pak to bud maji v obecnych podminkach se kterymi jste souhlasili pri registraci, nebo to maji osetrne jinak. Nejde homepage... tam je to v pohode. Ale nekteri fotografove na me tlaci abychom zverejnovali pocty downloadu, ... tj. prodeje nejuspesnejsich fotografu. Krome toho se vetsina fotek neproda jako v mikrofotobankach vic jak nekolikrat za rok, protoze ceny jsou tak o rad az dva rady vyssi, tj. napr. na prumernych 100 stazeni po 1 USD v mftb u nas staci 1 prodej za 1500 Kc. A to ze se fotka prodala nebo ne je u kazde napsano...

Tom

Anonymní řekl(a)...

Počty download jsou podle mě zbytečné, ale možná bych byla pro zveřejnění prohlédnutí. Je malinko demotivující, když nevím, jestli se mé fotky vůbec prohlížejí.. Ale nevím, nakolik je to technicky možné. Je mi jasné, že downloadů nebude tolik jako na mikrobankách, ale rozhodně se mi vyplatí mít míň stažených za vyšší cenu, mikrobanky nelze s FCZ srovnávat.

Tomáš Macek řekl(a)...

Ačkoli si o počtu prohlédnutí myslím své, tak je už počítáme a asi budeme zveřejňovat. Nemají totiž skoro žádný smysl, víc než zákazníci, kteří nemají čas na proklikávání fotobankou (ve stylu prohlédnu si všechny manažery ve fotobance), si fotkama listují prohlížeči, kteří se koukají na koně, psy, kytičky, ... a takové fotky mají pak velké počty shlédnutí, ale žádné prodeje. Naopak fotky co se prodávají mají počty shlédnutí mnohem menší. PRo fotografy kteří to nepochopí jsou pak počty shlédnutí zavádějící a fotí to co se neprodává, ale prohlíží... i když naopak ... pro ty fotografy co to chápou to může být výhoda, protože svou konkurenci, ostatní fotografy, nechají fotit labutě a sami fotí prodejné fotky.

Tomáš

Anonymní řekl(a)...

To se nám to hezky rozjelo, snad něco ze slibovaného a třeba i něco jiného, čím nás TM překvapí, povede k vylepšení FB. V.D.

Anonymní řekl(a)...

Svým způsobem máte pravdu :) Ale protože nefotím ani kytičky, koně a jiné živé potvory, tak by to možná pro mě přínos mělo. Ale jak říkám, nejlepší jsou prodeje :)

Anonymní řekl(a)...

Nevím, nevím, ale připadá mi, že hrůzy na titulní stránce přetrvávají. V.D.

Tomáš Macek řekl(a)...

Bohužel když fotograf nějakou fotku deaktivuje, tak se náhodně vybere jiná. Nemáme bohužel zprogramováno že by se tam objevila jiná předpřipravená.

Tom

Tomáš Macek řekl(a)...

Vzkaz pro V.D.:
Zdravim, netusim moc kdo se skryva za inicialami V.D., proto na Vas nemam jine spojeni nez dat sem pro Vas vzkaz. Prispevky by se mely tykat tematu "Inspirujete se - jaké fotografie zákazníci hledali a nenašli". Prispevky ktere se tematu netykaji, neschvalujeme, nema cenu sem nekolikrat tydne davat komentare k tomu co se objevuje na homepage fotobanky. Diky za pochopeni, Tomas

Anonymní řekl(a)...

Dobrý den,
kde je u fotky napsáno zda se prodala nebo ne?
Také nevím, jak sem přidat zprávu pod svým jménem z fotobanky, v možnostech to není.
Linda