1. 11. 2007

Kroky vedoucí k úspešnému prodeji fotografií II - příprava

Dnes navážeme na minulý díl seriálu o prodeji fotek a budeme pokračovat druhým dílem, přípravou fotografování.

1. Nápad - co a jak fotit
2. Příprava
3. Realizace nápadu
4. Postprodukce fotky
5. Výstižný popis a klíčová slova

Fotografy je možné rozdělit na dva základní tábory. Na tábor cvakalů a tábor precizů.

Cvakalové berou foťák jako hlavní předmět své pozornosti, jako hračku, se kterou se cítí dobře, když jim visí na krknu (čim větší foťák, tím lepší pocit), dělají s ní na ostatní dojem, rádi foťák vytahují když je někde hodně lidí a často nastavují a mačají nejrůznější čudlíky. Cvakají cokoli, třeba sto fotek stejného průvodu. Z jakéhokoliv místa, jedno že mi do záběru leze sloup. A kompozice? Co to je? Že jsem si vyfotil svou pizzu na stole, a za stolem je půlka uříznutéo člověka? Komu by to vadilo. A ten vypálený odlesk od blesku ve sklenicích? No a co. A když vadí, ať si tu fotku nekupuje. Cvakalové to, že z foťáku lezou nějaké fotky, berou spíš jako vedlejší záležitost a proto nevěnují žádnou pozornost okolnostem za jakých podmínek fotka vzniká. Cvak, cvak, cvak, a někam to pošlu. Čím víc, tím líp.

Na druhé straně jsou precizové, kteří celé dny přemýšlí o tom co fotit. Vybírají téma, vybírají lokalitu a správný pohled. Když je najdou, jsou schopni se třeba desetkrát vrátit na stejné místo, to "jen" kvůli tomu, že nebylo optimální světlo, že tam parkovalo moc aut, bylo moc lidí, bylo mokro, nebo bylo sucho, listí bylo moc opadané, foukal velký vítr a nedalo se exponovat dlouhým časem, ... Komponují fotku jako obraz, s ohledem na každý detail, měří správnou expozici, zkouší mnoho kombinací filtrů. Jsou na svůj výtvor extrémně nároční a foťák berou jen jako nezbytný technický prostředek pro realizaci svého nápadu. Taková fotka jim zabere od začátku do konce třeba několik dní a stejně si často myslí, že mohla být ještě lepší.

Oba tábory jsou samozřejmě popsané s mírnou nadsázkou, ale sami jste schopni poznat, z jakého tábora pochází ta která fotka. Stejně je schopen to poznat zákazník, a zvažte sami, po které fotografii sáhne. Řeknete, že kdyby jste se s každou fotkou zabývali nekolik dní, v životě se tím neuživíte, protože ani nevíte, zda se prodá. Máte pravdu. Jak tedy na to? Fotograf, který se dokáže prodejem fotek dobře živit, je nejen zkušeným fotografem, ale i obchodníkem, který ví co a v jaké kvalitě má cenu nabízet. A na takové fotky se specializuje, je schopen je produkovat téměř v kvalitě preciza a téměř srovnatelně rychle jako cvakal. Má v hlavě dlouho dopředu témata, lokality, doplňky, ... Při focení pak nápady "jen" realizuje. Jeho produkci poznáte i podle toho, že se zaměřuje většinou pouze na témata kterým rozumí, a na která má k dispozici potřebnou techniku a doplňky. Zájem zákazníků a prodeje takovýchto fotek pak potvrdí správnost jeho směru.

Takže dobré nápady a jejich dobrou přípravu,

Tomáš

2 komentáře:

Jiří Částka řekl(a)...

Uff ... tak sem z toho vyšel jednoznačně jako cvakal :-D

Tomáš Macek řekl(a)...

Pane Částko, jak znám Vaše fotky, tak spíš jako preciz s rychlostí cvakala :)

Tom