28. 11. 2007

Proč nemá cenu komerčně nabízet inscenované fotky bez model release?

Stále dokola se setkávám s fotografy, kteří nabízejí inscenované fotografie lidí, často velice pěkné, ale... problém jako obvykle, model release. Buď nevědí, co to je, nebo ho neuvedou, protože zapomenou, nebo ho nemají. Někdy i sami napíšou, že model release nemají, a že snímek lze použít pouze pro zpravodajství. Takové využití fotografie si opradu nedokážu představit, posuďte sami jak by to vypadal takový novinový článek se zpravodajsky upotřebenou fotografií:

Modelka se fotila na Slapech
28.11.2007 Jana Modelková se fotografuje u zábradlí Žďákovského mostu. Modelková je pěkně nalíčená, má super účes od věhlasného Jana Kadeřníka ze salonu Buďte IN, opírá se o mostní zábradlí a rukou si prohrabuje vlasy. Kolem projíždí poslední model Porche Carrera a ona se za ním dívá. Má přivřené oči, protože si sundala brýle, aby lépe viděla na řidiče. [foto: Jan Foťulík]


To je zpravodajské upotřebení fotografie. Projděte si noviny a zjistěte, kolik takových článků vychází, a zda zrovna o Vašem modelu budou noviny psát, jak dlouho je taková fotografie zpravodajsky upotřebitelná. Pro jakékoli jiné účely, např. reklamu na autosalon (auto), stavební firmu (most), kadeřnický salon (účes), rekerační oblast (Slapy), nebo jakol ilustrační snímek pro jakýkoli jiný účel je fotografie bez model relelase naprosto nepoužitelná.

Závěr: pokud máte inscenované fotky, na kerých je rozeznatelná podobina, zajistěte si model release, jinak takové foky komerčně nenabízejte.

Tomáš

2 komentáře:

Rival řekl(a)...

Možná by se tedy hodilo vysvětlit CO to je Model Release, JAK se získá a JAK by měl vypadat? Jinak je tento článek poněkud neužitečný...

Tomáš Macek řekl(a)...

Rival: napsáno tady toho bylo tolik, že nemá cenu se opakovat a stačí se porozhlédnout ;)

Tomáš