2. 1. 2008

Nejdražší fotografie na světě - 3.3 mil USD

V roce 2007 byla prodána historicky nejdražší fotografie, první s cenou nad 3 miliony USD. Jedná se o sérii dvou fotografií "99 cent II, Diptych" od fotografa Andreas Gursky. Fotografie byla vydražena za 3.3 mil. USD (pesimisti hned řeknou nojo, to je cena za dvě, to znamená že za každou dostal jen polovic) na aukci v Sotheby's.

Jak je vidět, rozpětí cen fotografií se zvýšil na více než milionnásobek, na jedné straně se prodávají fotografie pod 1 dolar, na straně druhé za miliony. Kam se s cenou svých fotek chcete zařadit Vy? Diskutujte v příspěvcích.

Seznam dalších nejdráž prodaných fotografií najdete zde.

Tomáš

6 komentářů:

Dobias řekl(a)...

No ja bych taky radsi prodaval fotky za miliony nez za par stovek ale pochybuji ze kdybych zvisil ceny tak ze to nekdo koupi :D ...

Fotograf pro modeling, reklamní foto
  |  
Photographer for modeling, advertisement photos

Alena řekl(a)...

Možná by pomohlo fotografům zalistovat si v jiných fotobankách a porovnat ceny nabízených fotek... Myslíte si, že tyto fotobanky neprodávají? Řada fotografů podceňují svá fota a degradují tak toto umění i řemeslo. Vypočtěte si příjem z fotografie prodané za 300 Kč: odečtěte provizi Fotobanky.cz, čistý příjem si zdaňte, odečtěte procenta za sociální a zdravotní pojištění, vyplaťte odměnu modelu. Částka která vám zůstane je přibližně 70 Kč! Gratuluji, to je cena, která je přímo úměrné vašemu vynaloženému úsilí a času. Jistě vám pokryje i všechny vaše náklady: fotografický stůl, světla, softboxy, stojany, fotoaparát, objektivy, filtry, fotografické pozadí, grafické programy, počítač, paušál za internet, vzdělávací kurzy atd, atd… Říkáte, že nepoužíváte profesionální techniku? No, takhle si ji asi nepořídíte.
Z předešlých článků a diskusí jsem se dozvěděla, že Fotobanka chce i nadále ponechat stanovování cen přímo fotografem. Nemohu se zbavit dojmu, že ceny by měly být fixní s možností volby ve třech kategoriích: ceny nízké, střední a nejvyšší s respektováním licenčních práv. Nebylo by toto řešení? Vždyť někteří fotografové prodávají autorská práva k fotografii i za 200 Kč!!!! Vědí vůbec, co dělají? Nebo je to účel? Lehce se potom rodí „cvakálkové“. ( „Tato fotografie přeci stačí pro Fotobanku, stejně ji prodávám za pár šupů, tak co by chtěli?“). Prestiž Fotobanky se tímto moc nezvedá.
Je mi smutno, když se podívám na galerii některých fotografů. Připadá mi to již jako boj o co nejnižší cenu za foto. Opravdu si své práce až tak nevážíte? Tak proč vůbec fotíte?
Fakta: počet fotografií nabízených ve Fotobance.cz do 100 Kč-10 000 kusů , do 200 Kč – 32 700 kusů, do 300 Kč – 84 000 kusů!!!
Všem soudným fotografům přeji dobré světlo.

Tomáš Macek řekl(a)...

Aleno, měnit cenovou politiku nehodláme, spíš chceme působit na fotografy stejně jako Vy, aby se nepodbízeli. Oni totiž ti jen levní stejně moc neprodávají, je to o tom, zda se fotka zákazníkovi líbí nebo ne.
Na druhou stranu je nutné si všimnout že existují fotobanky, kde se fotky prodávají za dolar, autor má tak 1/4 - 1/2 z ceny. To je dnes 5 - 10 korun z jedné fotky. Z toho zaplatí zdravotní, sociální, daň a zbyde mu kolik? Tři až osm korun z fotky? A přesto fotografové své fotky za tyto ceny nabízejí. Když se jim to vyplatí.

Tomáš Macek řekl(a)...

PS Ještě dodatek a podpis ;) Velice se mi líbí, jak někteří autoři prodávají své fotografie běžně za ceny 1000 - 2000 Kč, leckdy i dráž. Naopak jak mnoho autorů, kteří neví co, jak fotit, jak popisovat, bojuje o pár prodaných fotografií za rok po pár stokorunách. Každý z autorů, kteří teď prodávají hodně fotek a za solidní peníze, našlo svůj optimální poměr cena x prodané množství = maximální zisk. Jak toho dosáhnout? Fotit, nabízet, prodávat, zkoušet. Jako v každé práci je to směs trpělivosti, pracovitosti, nápadů, dovednosti. A času, který to trvá. Ti, co prodávají za levno pár fotek a nepoučí se z toho, buď odpadnou, nebo vydrží a v něčem se zlepší.

Tomas

Anonymní řekl(a)...

Možná by bylo dobré uvést pro fotografi doporučené ceny za snímek, vzhledem k příslušnému formátu a licenci. Vy, jako provozovatel, máte určitě mnohem větší zkušenosti s tvorbou cen.

Tomáš Macek řekl(a)...

Staci zalistovat na tomto blogu:
http://blog.fotobanka.cz/search/label/cena

Tom