30. 6. 2008

Proč zákazníci kupují fotografie z fotobank

"Já žádnou fotobanku nepotřebuju, fotky si nafotím sám a nechápu proč fotobanky někdo používá". S variacemi na tuto větu se opakovaně setkávám jak u fotografů, tak u grafiků, kteří tu sem tu tam mají nějakou zakázku a nějakou fotografii do ní potřebují.

Takový grafik často už při vymýšlení jakou fotografii do reklamního letáčku použije vychází ze svých možností a z toho, co je sám schopen zrealizovat a proto se diví, že je někdo ochoten fotografie z fotobank kupovat. Na seminářích pro fotografy o prodeji fotek se na podobné téma s fotografy bavím, a je vidět rozdíl v přístupu k tématům, která jsou prodejnější a která ne. Když to shrnu do jedné věty, dá se říci, že zákazník fotografii koupí pokud je to pro něj z jakéhokoli důvodu výhodnější, než si ji nafotit sám. A jaké že mohou být ty důvody?

  1. nemám focení v popisu práce - zákazník je například grafik, redaktor, a focení není jeho náplní práce. Má napsat článek, a fotografie k němu má zajistit.
  2. neumím fotit co potřebuju - umím nafotit plechovku s kolou, ale lidi se mi nedaří
  3. nemám potřebnou techniku - ateliér, světla, správný objektivy, ...
  4. nemám čas na realizaci - fotku potřebuju dřív, než bych byl schopen sehnat potřebné rekvizity a nafotit to
  5. není vhodné roční období - potřebuju fotku rampouchů a venku je zrovna 30 °C, potřebuju jarní fotku Petřína, bohužel je zasněžený, odkvetlou pampelišku, bohužel všechny právě kvetou, ...
  6. nejsem schopen zajistit to co potřebuju vyfotit - třeba korunovační klenoty, šneka, rostlinu aloe vera, prezidenta republiky, dedečka s vnučkou
  7. nejsem schopen zajistit prostředí kde se to má fotit
  8. finanční náklady na zajištění vlastního focení jsou vyšší než kolik by mě stálo fotografii koupit - zajištění lokality, předmětů, modelů, doplňků, doprava atd. by mě vyšla mnohem dráž a raději si fotku koupím
Těch důvod může být určitě ještě víc, berte to jako základ na přemýšlení o tom co má cenu fotit a co ne.

Tomáš

10 komentářů:

Anonymní řekl(a)...

Prosím, můžete mi odpovědět, proč autor, jako je BESTWEB má celou stránku skoro stejných fotek? Konktréně témata Matějská, kráva, větrná elektrárna, hořící počítač... U některých témat má přes 300 skoro totožných fotek, lišících se jen minimálním zaostřením. Hledání se pak stává nepřehledným, když musím přeskakovat několik stránek tohoto autora. Prosím, nikde nezobrazovat, ale budu rád, když se na to podíváte..

Anonymní řekl(a)...

Některé fotky se mi líbí, ale prokousat se bezmála 15ti tisíci - to nelze. Jak úspěšně asi prodává, když jeho obrázky tvoří skoro 2% obsahu FB? Tomáš a jeho "melody boys" nebo spíš "melody girls" se na to podívají, ale to bude asi tak všechno - vyšumí to jako kauza Čunek. To jsou moje věčné stesky na úroveň fotek... V.D.

Tomáš Macek řekl(a)...

Pane Dluhoši, díky za tip, na galerii mknu. Když Vám pořád tak leží na srdci blaho fotobanky, posílejte a prodávejte. Nechci tu veřejně probírat Vaše prodeje, fotky máte pěkné, ale kdyby všichni fotografové, včetně Vás, prodávali měsíčně alespoň zlomek (a myslím tím skutečně zlomek) toho, co BESTWEB, byly by prodeje ve fotobance hned vyšší a dalo by se financovat víc věcí, kterých máme dlouhé seznamy, třeba dalšího editora na procházení fotek fotografů, co mají nastavenou automatiku, jako BESTWEB. Takto pořád jen čtu Vaše stesky a skutek utek. Pojďme pokračovat v diskusi až budete mít portfolio které Vám každý měsíc něco prodá, pak je smysluplné diskutovat... uvidíte sám co se u nás prodává a já budu vidět kompetentního partnera, stejně jako např. několik fotografek ve fotobance, některé navrhly úpravu daňových dokladů, přispívají do blogu svými články, ... Do té doby považuji diskusi za uzavřenou.

Vše v dobrém,

Tomáš

Anonymní řekl(a)...

Neříkám, že ten člověk fotí špatné fotky, má některé opravdu solidní, ale proč na jedno téma má třeba 300 skoro stejných fotek? Nechci se ho dotknout, prodeje určitě mít bude.. Jen z pohledu zákazníka mě nebaví probírat se takovým množství navlas stejných fotek, které se liší jen minimálně..

Anonymní řekl(a)...

Ano,v návodu při nahrávání fotek je JASNĚ napsáno,že se nemá nahrávat jedna fotka v různých barevných mutacích a kolega BESTWEB má ve svém portfoliu takových fotek hned několik!...k čemu pak jsou taková pravidla,když se vesele porušují,a nedivím se,že má pak ten uživatel tak velké portfolio,ono je docela těžké mít v galerii 300 fotek každou jinou!

Anonymní řekl(a)...

Jenom mám takový mininápadík,který už tu možná padl.Jestli by šlo(časem až bude třeba nějaký facelift webu)po kliknutí na nápis"Nové snímky"se dostat na nové fotky tak jak časově po sobě jsou zařazeny do fotobanky.Grafika by mohla po zvědavém proklikání několika stránek,nějaká zaujmout a koupil by.

Anonymní řekl(a)...

Teď jsem si ze zvědavosti projel fotky autora BESTWEB a musím si přiznat že většina se mi líbí. To že jich má od jednoho tématu spousty je pravda,některé jsou tam zbytečné ale pravda je že je to velice pracovitý fotograf a proto je úspěšný při prodeji.Myslím že největší problém nás ostatních co prodají pár fotek za rok,je lenost.Vždyť by stačilo zajít do nejbližšího ZOO nebo vyjet na nějaký výlet a zase bysme mohli do svých portfolií přidat pár fotek :)

Anonymní řekl(a)...

Osobně se stydím, bez ohledu na to, jestli se to smí nebo nesmí, posílat desítky až stovky skoro stejných fotek. Pan Macek mě už utřel jak zpocený dveře od chlíva, že se k tomu nemám vyjadřovat, protože na prodeje BESTWEEBA nemám (má pravdu), ale jak říkám, hanba by mě fackovala. V.D.

Anonymní řekl(a)...

je nejaka moznost vyfitrovat fotky podla klucoveho slova (nap. modra, podzim, notebook) a vyber zoradit podla najviac stiahnuti?
By som to uvital, moznost vydiet o ake fotky je zaujem, ktore sa predavaju.

Dk

Anonymní řekl(a)...

Fotobanky mají své určité opodstatnění ale problém spočívá v v přílišné kvantitě a následně v dumpingových cenách za snímky které nahrávají nekalé konkurenci proti seriozním profesionálním fotografům což je dlouhodobý problém v čechách.
Fotograf J.L. Praha